Kadınlarda Vaginal Kanamalar

Gebeliğin İlk 3 ayında Görülen Vaginal Kanamalardaki Yaklaşım

Hamileliğin ilk 3 ayında gelişen vajinal kanamalarda ilk önce düşük ihtimali düşünülmelidir. Her vaginal kanama mutlaka Kadın Doğum doktoru tarafından değerlendirilmelidir. Düşük tehdidi varsa hastaya gerekli reçete verilerek ve mutlak yatak istirahati önerilerek hasta yakın takibe alınır. Gebeliğin ilk 3 ayındaki her vaginal kanama mutlaka düşükle sonlanacağı anlamına gelmez. Ancak kanamanın artışı, kasık ve karın ağrılarında artış ve vajenden pıhtılı kan parçalarının gelmesi durumunda düşük olayının artık kaçınılmaz olduğunu gösterir. Yapılan ultrasonografi muayenesinde fetusla ilgili bir parça kalmış ve kanama aşırı miktarda devam ediyorsa mutlaka kürtaj yapılması gerekir. Bu durumda kürtaj yapılması kanamayı kontrol altına almayı sağlar ve rahim içindeki kalan parçaların temizlenerek enfeksiyon gelişmesini önler. Kürtaj sonrası mutlaka antibiyotik re çete edilir. Kürtaj işleminden sonra en az 15 gün ilişkiye girilmemesi önerilir. Kürtaj sonrası tekrar gebelik için bekleme süresi 6-8 hafta olmalıdır.

Menapoz Döneminde Görülen Vaginal Kanamalara Yaklaşım

Menapoza giren bir kadında görülen her türlü vaginal kanama durumunda mutlaka bir Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanına başvurmalıdır. Menapoz döneminde görülen kanamaların %92’si benign (iyi huylu) karakterlidir. Endometrial ve servikal (rahim ve rahim ağzı) polipleri, endometrial atrofi (rahim içi zarın incelmesi) durumlarında kanama olabilir. Geri kalan %8 olguda ise malign (kötü huylu) karakterdedir. Bunlar içinde en sık görülenler ilk sırada rahim kanseri, ikinci sırada rahim ağzı kanseri ve sonra da over (yumurtalık) kanseridir. Kanser riski nedeniyle her vaginal kanamada mutlaka fraksiyone küretaj yapılarak rahim içinden biyopsi alınır ve patolojik incelemeye gönderilir. Kürtaj işlemi mutlaka hastane şartlarında, genel anestezi altında ve Kadın Doğum doktoru tarafından yapılmalıdır. Patoloji sonucuna göre tedavinin nasıl olacağına karar verilir.

Cinsel ilişki sonrası kanamalar rahim ağzı kanserinin habercisi olabilir.

Kadınlarda kötü kokulu akıntılar ve cinsel ilişki sonrası kanamalar rahim ağzı kanserinin ilk belirtisi olabilir. Dünya Sağlık örgütü verilerine göre HPV aşısının rahim ağzı kanserinden korunmada en etkili yöntemdir. HPV aşısının 11-12 yaşlarında kız çocuklarına yapılması önerilmektedir. 6-12 ay sonra ikinci dozunun yapılması unutulmamalıdır. Aktif cinsel yaşantısı olan kadınların yılda bir defa Kadın Hastalıkları ve Doğum uzmanına başvurarak PAP smear testi yaptırması rahim ağzı kanserinin erken tanınmasında çok önemlidir.