Altıncı Hafta Gebelik

Altıncı hafta gebelikte henüz her şey sizin için çok yenidir. Muhtemelen gebeliğinizi sadece bir kaç gün önce fark ettiniz ve duygularınız da hala çok güçlü. Bunun üstüne rahatsız edici pek çok erken gebelik belirtisini yaşama ihtimaliniz de var.

Karnınızdaki altı haftalık embriyo hali hazırda pek çok gelişim göstermiş durumda. Bebeğiniz hala çok küçük ancak sistemlerinin ve organlarının büyük kısmı hali hazırda şekilde alıyor. Bu nedenle henüz zorla görünür olsa da gelecek aylarda sizinle tanışmak için hazırlanıyor.

Altıncı Hafta Gebelikte Bebeğiniz

Altı haftalık bebeğiniz henüz çok küçüktür ancak kafasındaki katlar yavaştan küçük bir yüz oluşturmaya başladı bile. Bebek hala bir kurbağa yavrusu gibi görünse de, çenesi, yanakları şekil almaya başladı. Dünyayla tanışmak için hala çok zamanı var ancak yüz özellikleri belli olmaya başladı bile.

Ayrıca ellerini ve ayaklarını hareket ettirmeye başlayacak ve şimdilik sadece küçük yekpare parçalar gibi görünüyorlar. Bedenini kaplayacak olan yarı şeffaf derisi oluşmaya başladı. Omurilik kordonunu meydana getirecek olan kuyruğu henüz ortadan kaybolmadı.

Bebeğinizin boyutu henüz bir mercimek tanesi kadar. Biraz fazla küçük görünebilir ancak bir haftada boyutu tam iki katına çıktı. Bu hafta tekrar iki katına çıkacak.

Bebeğiniz anne karnındaki ünlü pozisyonunda. Sırtı eğik ve öne bükülmüş halde, küçük bir kuyruğu var ve bacaklarını içe çekmiş durumda.

Gebeliğin ilk haftalarının neden bu kadar yorucu olduğu da ortada. Karnınız henüz belirgin olmasa da embriyonuz olabildiğince hızlı bir şekilde gelişim gösteriyor. Tüm gebelik boyunca bebeğinizin ağırlığı 3 milyon kat artacak.

Altı Haftalık Bebeğin Gelişimi

Altıncı hafta bebelikte bebeğinizin kalbi basit, tüp benzeri bir yapıdan dört odacıklı bir yapıya dönüşüyor. Şu anda kalbi atıyor ve onun gelişen dolaşım sistemlerine kan gönderiyor. Dakikada 105-110 defa atıyor.

Bebeğinizin kulakları şekil almaya başlıyor ancak şu anda küçük birer çukur gibi görünüyorlar. Bu küçük delikler başının her iki yanında bulunuyorlar ve zaman içerisinde tam bir kulak görünümüne kavuşacaklar. Ayrıca bebeğin gözlerinin oluşacağı noktalarda da siyah noktacıklar var.

Akciğerler, böbrekler, hipofiz bezi, bağırsaklar ve karaciğer gibi temel organlar gelişmeye başladılar. Bebeğin nöral tüpü de bu hafta kapanacak. Altıncı hafta gebelikte bebeğin beyin dalgaları da oluşuyorlar.

Altıncı Hafta Gebelikte Bedeniniz

Altıncı hafta gebelikte hamile olduğunuzu muhtemelen yeni keşfettiniz çünkü adet gecikmeniz daha geçen hafta yaşandı. Bazı kadınlarda henüz bir belirti görülmez ancak pek çok insan da altıncı haftada gebelik belirtileri görür. Bu durumların her ikisi de normal ve belirti yaşamayanların endişe edecek bir şeyleri yok.

Değişen hormon düzeyleriniz pek çok farklı belirtiye yol açabilirler ve bunlar hem fiziksel hem de duygusal olabilirler. Bu erken aşamalarda biraz kaygılı olmak normaldir.

Altıncı Hafta Gebelikte Karnınız

Altıncı hafta gebelikte bedeniniz muhtemelen dışarıdan hala aynı görünüyordur. Bebeğiniz hızlı büyüse ve bedeniniz buna uygun değişimleri geçirse de, bebek daha çok küçük olduğundan karında bir değişim olmaz.

Elbette ikizlere gebeyseniz karnınızdaki büyüme daha hızlı olacaktır.

Altıncı Haftada Rahim Ne Kadar Büyüktür?

Henüz karnınız büyümemiş olsa da rahminiz bebeği barındırmak için büyümeye başlamıştır. Bu boyut değişimi henüz azdır ancak ultrasonda doktor tarafından tespit edilebilir. Rahminiz biraz daha yumurta şeklini almaya başladı ve mesanenize baskı yapıyor.

Rahminiz hali hazırda büyümede olsa da, on ikinci haftaya kadar pelvik kemikleriniz arasında kalacaktır.

Altıncı Haftada Gebelik Belirtileri

Hamileliğin erken dönemlerinde pek çok belirti yaşanabileceği gibi hiç bir belirti de yaşanmayabilir. Her kadın ve her gebelik farklıdır ve bu nedenle bir değişim görmezseniz endişe etmeyin. En yaygın altıncı hafta belirtileri şöyle:

• Sık idrara çıkma: Rahminiz mesanenize baskı yapmaya başladı ve böbrekleriniz de büyüdüğü gibi hCG hormonu da kan akışını arttırıyor. Bu faktörler tuvalete daha sık gitmeniz gerektirebilirler.
  • Mide yanması ve hazımsızlık: Hormonal değişimler mide asidinin yemek borusuna geçmesine engel olan kasları zayıflatabilirler ve bu da belirtilere sebep olur.
  • Şişkinlik ve kabızlık: Progesteron hormonu sindirim sistemini yavaşlatır ve bu da mide ile bağırsaklarınızda gaz birikimine sebep olabilir.
  • Sabah bulantıları: Altıncı hafta gebelikte bulantı hissedebilirsiniz ama gelecek haftalarda da olabilir.
  • Yorgunluk: Bebeğiniz hızlı büyüyor ve bu nedenle enerjiniz ona gidiyor. Bu noktada yorgunluk yaygın görülen bir belirtidir.
  • Memelerde gerginlik: Hormonlar gebeliğin erken aşamalarında memelerinizde büyümeye sebep olabilirler. Ayrıca daha şişkin, gergin ve ağrılı olmaları mümkün. Meme uçlarınız da öncesinden daha belirgin hale gelebilirler.

Altıncı Hafta Gebelikte Ultrason

Muhtemelen bebeğinizi görmek için sabırsızlanıyorsunuz ancak henüz ilk ultrason için biraz erken. Yüksek riskli bir gebeliğiniz olmadığı sürece ilk ultrasonunuz muhtemelen sekizinci veya dokuzuncu haftada yapılacaktır.

Ancak bazı kadınlarda ilk ultrason altıncı haftada da uygulanabilir. Ultrason ile kaç tane bebek taşıdığınız öğrenilebilir. Eğer birden fazla embriyo varsa çoklu gebeliğiniz var demektir. 9-14 haftalar arasında doktorlar bebeklerin tek yumurta mı çift yumurta mı olduklarını da tespit edebilir.

Bebeğin cinsiyetini öğrenmek için 18-20 hafta aralığını beklemek gerekir.

Altıncı Hafta Gebelikte Yaşam Tarzı

Sağlıklı bir gebelik geçirme ihtimalinizi arttırmak için yapabileceğiniz pek çok şey vardır:

• Bol bol sebze, kuruyemiş, tam tahıl, meyve ve yağsız hayvansal protein tüketin.
  • Cıva oranı yüksek balıklardan kaçının. Bunun yerine sağlıklı düzeyde omega-3 almak için düşük cıvalı balıkları tüketin.
  • Kediniz varsa kumunu temizlemeyi bırakın. Bu işi başkası yapsın çünkü toksoplazma kapma riskiniz artar.
  • Düzenli spor yapın ancak kendinizi zorlamayın.
  • Bol bol su için ve lif tüketin. Bunlar sindirim problemleriniz konusunda yardımcı olabilirler.
  • Kafein tüketiminizi sınırlı tutun. Sabah kahvesi olmadan yaşayamıyorsanız, günde 200 mg kadar kafein alabilirsiniz.
  • Pastörize edilmemiş süt ürünlerinden, çiğ balıktan, çiğ yumurtadan, çiğ etten, tütünden, alkolden, trans yağlardan, basit karbonhdiratlardan, uyuşturucudan ve sert kimyasallardan uzak durun.
  • Zika virüsünün olduğu bölgelere seyahat etmekten kaçının.

Gebeliğiniz içerisinde güvenle cinsel ilişki yaşayabilirsiniz. Hatta altıncı haftada libidonuzda artış yaşamanız da mümkün. Bazı kadınlar ise meme gerginliği ve sabah bulantılarından dolayı ilişki istemezler. Bu konuyu partnerinizle konuşarak sizin için rahat olan şeyi belirleyin.