Kokusuz Sarı Akıntı Neden Olur?

Vajinal akıntı, kadın üreme sistemi açısından önemlidir. Vajina içerisinde ve rahim ağzında yer alan bezler tarafından salgılanan sıvılar, ölü hücrelerin ve bakterilerin dışarı taşınmasına yardımcı olmaktadır. Bu sayede vajina temiz kalabilir ve enfeksiyonların önüne geçebilir.

Vajinal akıntı pek çok kadında vardır ve bu akıntının olması genelde normaldir. Normal vajinal akıntının kokusu ve rengi gibi nitelikleri, adet döngüsünün farklı aşamalarında değişiklikler gösterebilmektedir. Örneğin, yumurtlama sırasında daha fazla akıntı olurken gebelikteki akıntı ise daha bir kokuya sahip olabilmektedir.

Bununla birlikte akıntının renginde ve kokusunda farklılıklar olması, her zamankinden farklı görünmesi ve özellikle yanma ve kaşıntı gibi belirtiler görülmesi durumunda enfeksiyon ya da başka hastalıklar söz konusu olabilmektedir.

Adet döngüsü içerisinde görülen kokusuz sarı akıntının nedenlerini ve neler yapabileceğinizi öğrenmek için okumaya devam edebilirsiniz.

Sarı Akıntı Neden Olur?

Sarı akıntı, yoğunluğuna ve kokusuna bağlı olarak adet döngünüzün farklı aşamalarında olduğunuzu gösterebilir. Aynı zamanda vajinal bir enfeksiyon yaşıyorsanız bunun bir belirtisi olarak da ortaya çıkıyor olabilir.

Kokusuz sarı akıntının nedenleri arasında şunlar bulunmaktadır:

Adetin yaklaşması

Sulu ve sarı akıntı, adet öncesi sık görülmektedir. Bunun nedeni vajinanın adet öncesi daha fazla mukus üretmesinden kaynaklanmaktadır. Adet öncesi görülen sarı akıntının içerisinde az miktarda kan görülmesi normaldir. Çok açık renkli sarı akıntının adet öncesi görülmesi sık rastlanan bir durum olmakla birlikte akıntının yapısı normal değilse ya da kötü kokuyorsa ortada başka bir sorun olabilir.

Kısa adet döngüleri

Kahverengimsi-sarımsı akıntı genelde adet gördükten hemen sonra görülür. Akıntının kahverengimsi olması içerisindeki adet kanından kaynaklanmaktadır. Adet döngüleriniz kısaysa adet döngünüzden hemen önce de kokusuz sarımsı akıntıyla karşılaşabilirsiniz.

Beslenme düzeninde değişiklikler

Bazı durumlarda yeni vitamin kullanmak ya da yeni yiyecekler denemek de akıntının renginde değişikliklere neden olabilmektedir. Bununla birlikte özellikle kokulu sarı akıntının nedeninin genelde enfeksiyondan kaynaklandığı unutulmamalıdır.

Sarı renkli akıntı kokulu olduğunda genelde enfeksiyon belirtisi olarak ortaya çıkmaktadır. Kokulu sarı renkli akıntının nedenleri arasında şunlar bulunmaktadır:

Vajinit

Vajinitte sarı akıntı görülebilmektedir. Vajinit, vajina içerisindeki dokunun tahriş olması ya da iltihaplanması anlamına gelmektedir. Vajinitte akıntının yanı sıra kızarıklık, koku ve ağrı gibi belirtiler görülebilir.

Kötü hijyen alışkanlıkları, dışkıdaki bakterilerin vulvaya taşınmasına ve enfeksiyona neden olabilir. Vajinit her zaman cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar nedeniyle meydana geliyor olmasa da bu enfeksiyonlar da vajinite neden olabilir.

Vajinite neden olan enfeksiyonlar genellikle mantar enfeksiyonları ve bakteriyel vajinozis olmaktadır. Enfeksiyon geçirdiğinizden şüpheleniyorsanız, vücudunuz için normal olmayan belirtileri tanımalı ve yeni belirtiler ortaya çıktığında bunların farkında olmalısınız.

Vajinite neden olabilen mantar enfeksiyonu belirtileri arasında şunlar bulunmaktadır:

• Vulvada ağrı
  • Yoğun kaşıntı
  • Yoğun beyazımsı-sarımsı akıntı

Bakteriyel vajinoziste ise şu belirtiler görülebilmektedir:

• Beyaz, gri ya da sarı akıntı
  • Yanma ve kaşıntı
  • Kızarıklık
  • Balıksı koku

Sarı akıntıyla birlikte görülen vajinit bazen cinsel yolla bulaşan hastalıklar sonucu da meydana gelebilmektedir. Vajinit ve sarı akıntının görüldüğü cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında bel soğukluğu ve klamidya bulunmaktadır.

Bununla birlikte cinsel yolla bulaşan hastalıkların hepsinde belirti görülmemektedir. Yani hastalığınız olsa dahi belirti olmadan geçirebilir ya da belirtilerden yalnızca bazılarını yaşayabilirsiniz.

Bel soğukluğu belirtileri arasında şunlar bulunmaktadır:

• Sarımsı-yeşilimsi yoğun kıvamlı akıntı
  • Karında keskin ağrı
  • Cinsel ilişki ve idrar sırasında yanma

Klamidya belirtileri ise şu şekildedir:

• Sarımsı-yeşilimsi sulu akıntı
  • Kötü koku
  • İdrar yaparken ağrı ya da hafif rahatsızlık

Pelvik inflamatuar hastalık

Pelvik inflamatuar hastalık genelde bel soğukluğu ve klamidyanın tedavi edilmemesi sonucu ortaya çıkmakta ve enfeksiyonun üreme sistemine yayılmasına neden olmaktadır. Pelvik inflamatuar hastalıkta görülen akıntı sarı ya da yeşil renkte olmakta ve güçlü bir kokuta sahip olmaktadır. Bu hastalıkta görülen diğer belirtiler şu şekildedir:

• Süreğen karın ağrısı
  • Adet düzensizliği
  • Adet dönemi boyunca lekelenme
  • Yüksek ateş
  • Mide bulantısı
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı

Sarı Akıntı Nasıl Geçer?

Sarı akıntının tedavisi için öncelikle akıntıya neden olan faktörün belirlenmesi gerekir. Doktora gittiğinizde doktorunuz sarı akıntının nedenini anlamak için pelvik muayene gerçekleştirecektir. Pelvik muayene sırasında doktorunuz akıntının analiz edilmesi için örnek alabilir. Aynı zamanda cinsel açıdan aktif kişilerde cinsel yolla bulaşan hastalıklar açısından test yapmak da gerekebilir.

Doktorunuz muayene ve testler sonrası akıntının nedenini belirlediyse nedene bağlı olarak krem, jel ya da antibiyotiklerle tedavi görmek gerekebilir. Akıntının nedeni cinsel yolla bulaşan hastalıklarsa sizinle birlikte partnerinizin de ilaç tedavisi görmesi gerekebilir.

Gebelikte Sarı Akıntı Olur mu?

Gebelikte vajinal akıntı olması normaldir. Gebelikteki vajinal akıntı enfeksiyonların vajinaya ve rahme ilerlemesinin engellenmesi açısından önemlidir.

Gebelik ilerledikçe özellikle sonlara doğru akıntının daha da arttığı görülebilir. Hatta gebeliğin son haftalarında jölemsi pembe bir akıntıya rastlanabilir. Bu akıntıya nişan adı verilmekte ve bu akıntıyla birlikte vücut doğuma hazır hale gelmeye başlamaktadır.

Bununla birlikte bazı akıntılar enfeksiyon belirtisi olabilir. Bu nedenle sarı vajinal akıntınız varsa doktorunuza haber vermeli ve bu akıntının enfeksiyon nedeniyle ortaya çıkıp çıkmadığını öğrenmelisiniz.

Gebelikte sarı akıntıya neden olabilen sorunlar arasında şunlar bulunmaktadır:

• Bakteriyel vajinoz
  • Mantar enfeksiyonu
  • Klamidya
  • Bel soğukluğu
  • Trikomoniyaz

Yukarıdaki sağlık sorunlarının ciddi etkileri olabileceği için akıntınızda herhangi bir farklılık görmeniz halinde doktorunuza haber vermelisiniz. Özellikle kötü kokulu vajinal akıntı bazı enfeksiyon ve hastalıklara işaret ediyor olabileceği için mümkün olan en kısa zamanda tedavi görmek için doktorunuzla görüşmelisiniz.

Ne Zaman Doktora Gitmek Gerekir?

Sarı akıntı genelde enfeksiyon belirtisidir. Özellikle sarı akıntıyla birlikte aşağıdaki belirtileri yaşamanız halinde doktorunuzu ziyaret etmelisiniz:

• Kötü kokulu akıntı
  • Kesik süt şeklinde ya da bulanık akıntı
  • Üreme organlarında kaşıntı ya da idrar yaparken ağrı

Yukarıdaki belirtiler enfeksiyon yaşadığınıza işaret ediyor olabilir. Doktorunuz, sağlık geçmişiniz hakkında bilgi sahibi olmak ve akıntının ne zaman başladığını, neye benzediğini, yaşadığınız diğer belirtileri, cinsel hayatınızı ve vajinal duş yapıp yapmadığınızı öğrenmek isteyecektir.

Bazı durumlarda akıntıdan örnek almak ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları test etmek amacıyla alınan örneği incelemek gerekebilir.

Özet Olarak

Sarı akıntı, beraberinde görülen diğer belirtilerle ilişkili olarak enfeksiyon belirtisi olabilir ya da olmayabilir. Akıntının rengi açık, kokusuz ve başka belirtiler görülmüyorsa ortada endişelenmenizi gerektiren bir durum olmayabilir ve akıntınız adet döngünüzün doğal bir parçası olarak ortaya çıkmış olabilir.

Sarı vajinal akıntıyla birlikte koku gibi başka belirtiler görülüyorsa cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon ya da bakteriyel bir enfeksiyon söz konusu olabilir. Bu nedenle kötü kokulu, süt kesiği şeklinde ya da bulanık akıntı yaşamanız veya üreme organlarınızla ilgili başka belirtilerin olması halinde doktorunuzu ziyaret etmelisiniz.

Sarı vajinal akıntı tedavi gerektirmeyen doğal bir durum olabildiği gibi tedavi gerektirmesi halinde ise erken dönemde kolayca tedavi edilecektir. Erken dönemde teşhis ve tedavi ile daha ciddi belirtiler ve komplikasyonlarla karşılaşma ihtimaliniz azalacaktır.

Frothingham, Scott. “What Does Yellow Discharge During Pregnancy Mean?” Healthline, 15 Mar. 2021, www.healthline.com/health/yellow-discharge-pregnancy.

Hersh, Erica. “What Causes Yellow Discharge Before Your Period?” Healthline, 29 Mar. 2019, www.healthline.com/health/womens-health/yellow-discharge-before-period.

“What Are Causes of Yellow Discharge and What Does It Mean?” MedicineNet, 7 Mar. 2022, www.medicinenet.com/causes_of_yellow_discharge_and_what_does_it_mean/article.htm.