On Beşinci Hafta Gebelik

Artık on beş haftadır hamilesiniz ve zaman çok çabuk geçti. Sadece bir kaç hafta önce bebeğiniz bir elma çekirdeği kadardı ve organları oluşmaya başlıyordu. Şimdi ise bir elma boyutunda ve amniyotik sıvı içerisinde yüzüyor. Artık üç buçuk aylık gebesiniz.

Değişim sadece bebeğinizde de olmuyor. İlk trimesterde pek kilo almadınız ve karnınız da çok az belirgindi. Ama artık bebeğiniz rahimde giderek daha büyük hale geliyor ve bu nedenle bedeninizde eskisinden daha hızlı bir şekilde değişim geçirecek. Yakın onun tekmelerini ve hareketlerini hissedeceksiniz ve kısa süre sonra da onunla tanışmaya hazır olacaksınız.

On Beşinci Haftada Bebeğiniz

Bebeğiniz sadece bir kaç haftada hayli fazla yol geldi. On beş haftalık bebek artık rahim içindeki amniyon kesesi sıvısında yüzüyor ancak onun ilk hareketlerini hissetmek çoğu anne adayı için yirminci haftayı bulur. Artık kemikleri de sertleşmeye başladı, yani kalsiyum emmeye ve daha güçlü hale gelmeye başladılar.

Ağırlığı şu anda 70 gram civarında ve gözleri kapalı olsa da ışığa tepki verebiliyor. Gözleri bir kaç ay daha kapalı kalacak ve yüz hatları her geçen gün daha belirgin hale gelecek. Kulakları neredeyse olması gereken pozisyona geldiler ve gözleri de yüzün yan tarafından ortasına doğru geliyorlar.

On Beş Haftalık Bebek Ne Kadar Büyüktür?

Bebeğiniz şu anda yaklaşık bir elma boyutunda, yani baştan popoya 10 cm kadar. Bu da aşağı yukarı 70 gram kadar yapar. Bu noktada ağırlığı bir tavuk yumurtasına eşit denilebilir.

On Beşinci Haftada Bebeğin Gelişimi

On beşinci haftadaki bebeğinizin tüm temel organları artık oluştu ve artık büyüme ve güçlenme zamanı geldi. Bu nokta kemiklerin katılaşmasının da başlangıç dönemidir. Kasları güçleniyorlar ve kemikler daha sert hale geliyorlar. Artık uzuvları daha uzun ve eklemlerini hareket ettirebiliyor. Çok yaygın olmasa da bazı kadınlar bu haftada bebeğin hareketlerini hissedebiliyorlar.

Bebeğiniz aynı zamanda rahim dışında alacağı nefeslerin de bir egzersizini yapıyor. Burnundan amniyon sıvısı çekiyor. Bu sıvı üst solunum yollarına ulaşıyor ve akciğerleri geliştiriyor. Bebeğin cildi henüz şeffaf ve altında ince kan damarları oluşuyorlar. Ayrıca yutkunma ve emme gibi diğer refleksler konusunda da pratikler yapıyor.

On beşinci haftada bebeğiniz çok daha tatlı görünüyor çünkü artık başı vücudunun geri kalanına göre hayli oranlı. Cildi çok ince bir tüyle kaplanıyor ve bu tüyler onun sıcak kalmasını sağlıyorlar. Ayrıca on beşinci haftada bebeğiniz sizi duyabiliyor. Bu nedenle onunla devamlı olarak konuşabilirsiniz.

On Beşinci Hafta Gebelikte Bedeniniz

Bebeğiniz her geçen gün daha büyük hale geldiği için, bedeninizin de içinizde büyüyen bu insana göre kendini ayarlaması çok doğaldır. On beşinci haftada ilk trimesterden çıkmışsınızdır ve erken gebelik belirtileriniz muhtemelen hafiflemiştir. Fakat yine de bu durum on beşinci hafta gebelik belirtileri ile değişecektir. Karnınızın bu dönemde hızlı bir büyümeye girmesi de doğaldır.

On Beşinci Haftada Karnınız

Hamileliğinizin ilk 12 haftasında büyüyen rahminiz pelvis içerisinde kalmaya devam ediyordu. Ancak şimdi pelvise sığamayacak kadar büyüdü ve bu nedenle yukarı doğru hareketine başladı. Bu nedenle on beşinci haftada muhtemelen daha fazla gebe göründüğünüzü fark edeceksiniz.

On beşinci haftada karnınızın büyüklüğü temel olarak geçmişte kaç gebelik geçirdiğinize göre belli olacaktır. Eğer ilk gebeliğinizse ve karın kaslarınız daha önce esnemedilerse, karnın ortaya çıkması daha geç olabilir. Ancak geçmişte gebelik yaşadıysanız, bu kaslar daha gevşek olurlar ve karnınız daha belirgin olur.

Ayrıca göbek deliğinizden pelvise kadar olan bölgede koyu bir çizgi görünebilir. Bu durum hamile kadınlar için tamamen normaldir. Doğumdan sonra geçer ve bu nedenle endişe etmeye gerek yok.
Bebeğinizin büyümek ve güçlenmek için besine ihtiyacı olduğundan ikinci trimester biraz daha kilo alımı getirecektir. Doktorlar günde 300 kalori kadar fazla enerji almanızı öneriyorlar. On beşinci haftada rahminiz göbek deliği ile kalça kemikleri arasındaki bölgededir ve bu bölgeye baskı yaparsanız hissedebilirsiniz.

On Beşinci Haftada Gebelik Belirtileri

İlk trimesterin rahatsız edici belirtileri muhtemelen geçtiler ama artık yeni dönemin belirtileri bunların yerlerini alacaklar. Bu haftada karşılaşabileceğiniz bazı yaygın belirtiler şöyle:

• Mide yanması: Rahim büyüdükçe iç organlara daha fazla baskı yapar. Bu da reflü ve mide yanmasına sebep olabilir.
  • Burun tıkanması: Hormonlarınız mukus hücrelerine giden kan akışında artışa sebep olurlar ve bu da burunda tıkanmaya sebep olabilir.
  • Burun kanaması: Burnunuza gelen kan miktarındaki artış burun kanaması yaşamanıza sebep olabilir.
  • Diş etlerinde şişkinlik: Diş etleriniz artık gebelik hormonlarından dolayı daha hassastırlar ve bu nedenle diş fırçalama esnasında kanama yaşanabilir.

On Beşinci Haftada Ultrason Gerekli mi?

Doktor bu hafta ultrason uygulamayabilir çünkü muhtemelen yakın zamanda ilk trimester taramasından geçtiniz. Ancak yüksek riskli gebeliklere sahip olanlarda ultrason uygulaması devam edebilir.

Eğer gebeliğinizde risk yüksekse, doktorunuz 15-20 haftalar arasında amniyosentez önerebilir. Bu yöntemde ultrason destekli bir iğne yardımıyla amniyon sıvısından örnek alınır ve bu örnek genetik bozukluklar için test edilir.

On beşinci haftada ultrason olursanız, doktor bebeğin cinsiyetini de tespit edebilir fakat genelde bebeğin duruşu nedeniyle bu mümkün olmaz. Bir sonraki ultrason bu iş için daha uygun olabilir.

On Beşinci Hafta Gebelikte Yaşam Tarzı

• Yeterince kalsiyum alın: Bebeğinizin kemikleri sertleşmeye başladığından kalsiyum artık çok önemli. Vitamin takviyeleriniz yeterli kalsiyum sağlayacaklardır ancak yine de beslenme ile almak da önemlidir.
  • Kilo alımınızı takip edin: Çok yüksek kilo alımı gebelik tansiyonuna işaret edebilir ve bu nedenle doktorunuzla konuşmanız gerekir.
  • Sağlıklı beslenin: Önceki haftalarda muhtemelen sağlıklı bir beslenme düzenine geçtiniz ve bu düzene devam etmelisiniz.
  • Güvende kalın: Hamilelikte spor yapmak önemli olsa da, riskli ve temas sporlarından uzak durmalısınız. Yürüyüş gibi hafif sporlar daha uygundurlar.
  • Diş hekimine gidin: Dişlerinizin iyi olması daha sağlıklı bir gebelik sağlar. Zira diş eti iltihabı gebelikte komplikasyon riskini arttırır.

Erken gebelik belirtileri geçtiğinde libidonuzda bir artış meydana gelebilir. Artık bulantınız yoktur, enerjiniz daha fazladır ve karnınız henüz çok büyük değildir. Bundan faydalanın ve doktorunuz aksini söylemedikçe cinsellikten uzak durmanıza gerek yok.