Onuncu Hafta Gebelik

Gebeliğin onuncu haftasına gelmek sürecin dörtte birini tamamladığınız anlamına gelir. Bebeğiniz her geçen gün daha büyük ve güçlü hale geliyor ve ilk trimesterinizin bitmesine sadece bir kaç hafta kaldı.

Hamileliğinizin üçüncü ayına başladığınız dönemlerde bebeğinizin temel organları oluşmuştu. 10 haftalık bebeğinizin büyüme ve güç kazanma zamanı geldi. Henüz sizinle tanışmasına çok zaman olsa da, her geçen gün daha fazla küçük bir insan bebeği gibi görünüyor.

Onuncu haftada yaşayabileceğiniz pek çok gebelik belirtisi mevcut ve bu dönemlerde bazı gebelik kıyafetleri almanız da gerekebilir.

Onuncu Hafta Gebelikte Bebeğiniz

Onuncu hafta neredeyse tüm temel organ ve dokuların oluştuğu zamandır. Artık bunların hepsi işlev göstermeye ve hızlıca büyümeye başladılar. Bebeğiniz amniyotik sıvıyı yutabilir, kol ve bacaklarını hareket ettirebilir. Cildi küçük tüylerle kaplanmaya başlıyor ve parmaklarında ufak tırnaklar var. Erkeklerdeki testisler testosteron üretmeye başladılar.

Doğum tarihine henüz çok zaman olsa da bebeğiniz giderek daha büyük hale geliyor. Yani dünyayla tanışana kadar henüz çok büyümesi lazım. Bedeniniz ise bu aşamada ona ihtiyaç duyduğu tüm besinleri sağlıyor.

Onuncu Hafta Gebelikte Bebek Ne Kadar Büyük?

Onuncu haftada bebeğiniz bir çilek veya kumkuat büyüklüğündedir. Gebeliğin ilk haftalarından beri oldukça büyüdü. Fakat daha büyüyecek çok zamanı var.

Onuncu haftada ağırlığı yaklaşık olarak 4 gram kadardır ve 2.5-3 cm boyundadır. Gelecek haftalarda boyutu ikiye katlanacak.

Onuncu Haftada Fetal Gelişim

Hamileliğin onuncu haftasında hayli gelişim vardır. Bebeğin kemikleri ve bağ dokuları oluşmaya başlıyor ve bu nedenle kalsiyum alımınız önemli. Eklemleri de çalışıyor. Böylece kol ve bacaklarını özgürce hareket ettirebiliyor.

Onuncu haftada bebeğin temel organları gelişti ve çalışmaya başladılar. Bebeğin karaciğeri artık alyuvar üretiyor. Küçük elleri ve ayakları artık perdeli değil ve her bir parmakta küçük tırnaklar oluşmaya başladılar.

Bebeğin cildi henüz yarı şeffaf ve omurgası görünür durumda. Sinirler de omurilikten oluşmaya başlıyorlar. Başı bedenine göre büyük çünkü beyni hızlı bir şekilde gelişim gösteriyor. Bebeğin diş etlerinin altında küçük dişler oluşmaya başlıyorlar. Bebek bol miktarda amniyotik sıvı tüketiyor ve idrar olarak atıyor. Yani böbrekleri de çalışıyor.

Bu haftada bebeğin yüz özellikleri eskisinden daha belirgin. Gözleri ışığa tepki verebiliyor ve göz kapakları neredeyse tamamen oluştu. Yakında tamamen kapanacaklar ve ikinci trimesterde tekrar açılacaklar.

Onuncu Hafta Gebelikte Bedeniniz

Onuncu hafta hamilelik kıyafetlerini düşünmeye başlamanız için iyi bir zamandır. Karnınız henüz küçük olsa da hafifçe bir büyüme olması mümkün. Bu noktada biraz kilo almış olmanız da olası ancak kilonun büyük kısmı ilerleyen zamanlarda gelecek.

On Hafta Gebelikte Karnınız

Hamile olmadan önce rahminiz bir armut boyutlarındaydı. Şimdi onuncu haftada ise bir portakal boyutlarına erişmiş durumda.

Ancak henüz pelvis içerisinde kalabilecek kadar küçük olduğundan bazılarında kendini belli etmeyebilir. On ikinci haftada ise pelvisten taşacak ve hamilelik boyunca yukarı doğru taşınacak.

Onuncu Hafta Gebelik Belirtileri

Onuncu hafta gebelikte muhtemelen ilk trimester belirtilerinin bir kısmını hala yaşamaya devam ediyorsunuzdur. Bazı durumlarda bu belirtiler azalmaya başlamış olabilirler ancak bazılarının rahatlaması için biraz daha zaman geçmesi gerekebilir.

Bazı en yaygın onuncu hafta belirtileri şöyle:

• Memelerde büyüme: Bu noktada artık eski sütyenleriniz size uygun gelmiyor olabilirler. Bebeği emzirmeye hazırlanan memeleriniz büyüyorlar ve yeni sütyenler almayı düşünebilirsiniz.
  • Sık tuvalete çıkma: Rahminiz büyüdüğü için mesaneniz üzerindeki yük artıyor. Hormonal değişimler de böbreklerinize giden kan akışını arttırıyorlar ve bu nedenle daha sık tuvalete çıkmanız gerekiyor.
  • Sabah bulantıları: Artık bulantılar azalmaya başlamış olabilirler ancak bazılarında ikinci trimestere kadar devam ederler.
  • Ruh hali dalgalanmaları: Hormonlarınız gebeliğinizi sürdürmek için çaba gösteriyorlar ve bu nedenle duygularınız da dalgalanma halinde olabilirler.
  • Vajinal akıntılar: Hormonlarınız ve artan kan akışı kokusuz ve şeffaf bir vajinal akıntıya sebep olabilir. Bu akıntı bedeninizin bakterileri temizleme ve bebeğinizi güvende tutma yöntemidir.
  • Daha büyük damarlar: Memelerinizde, karnınızda, ellerinizde ve hatta bacaklarınızda mavi çizgiler görüyor olabilirsiniz. Kan hacminiz gebelikte %50 civarında artar ve böylece bebeğin gereken besinleri alması sağlanır.
  • Yorgunluk: Hala yorgunluk hissetmeniz çok normaldir. Bu belirti ikinci trimester civarında azalır.

Onuncu Haftada Ultrason Gerekir mi?

Normal koşullarda doktorunuz ilk trimester ultrasonunuzu yaklaşık olarak 8-12 hafta arasında uygulayacaktır. Bu nedenle zaten ultrasona girmiş olmanız veya yakında girecek olmanız olası.

Bu aşamada bebeğinizin hareketlerini görmeniz ve sizinkinden 2-3 kat hızlı atan güçlü kalp atışlarını duymanız mümkündür.

Onuncu hafta gebelikte ilk trimester taramalarını da doktorunuzla konuşabilirsiniz. Bu taramalar mecburi değildir ancak özellikle genetik kusurları olan ebeveynlerseniz ve geçmişte düşükler yaşadıysanız veya 35 yaşın üstündeyseniz uygulanabilirler.

NT taraması adı verilen bir işlem 10-14 haftalar arasında uygulanır ve bu testte ultrason ile bebeğin Down sendromu riski değerlendirilir. Kan testleri de genetik bozukluklara dair riskleri değerlendirme konusunda yardımcı olabilirler.

Onuncu Hafta Gebelikte Yaşam Tarzı

Henüz ilk trimesterdesiniz ancak hamileliğinizin geri kalanında konforunuzu sağlamak için bazı yaşam tarzı değişikliklerini düşünebilirsiniz.

• Dolabınızı düzenleyin: Elastik belli pantolonlar, taytlar, rahat elbise ve etekler bu noktada hala size uyum sağlayacaklardır. Ancak gelecek için bazı gebelik kıyafetleri ve sütyenler alın.
  • Sağlıklı rutine devam edin: Dengeli beslenme, bol su içme, düzenli spor ve yeterince uyku ilk trimesterin çok daha rahat geçmesini sağlayacaktır.
  • Bol bol kalsiyum alın: Prenatal vitaminlerinizi almaya devam etmeniz gerekiyor ve bunların içinde zaten kalsiyum var. Buna ek olarak kalsiyum bakımından zengin gıdalar tüketmek de bebeğin bedeninin yeterince kalsiyum almasına yardımcı olacaktır.
  • Aşerme: Aşerme gebelikte çok yaygındır ve aşırıya kaçmadığınız sürece canınızın çektiği şeyleri yemenizde bir sorun yoktur. Ancak iki kişilik yemek yemenize de gerek yok. Ancak aşerdiğiniz şeylerin sağlıklı alternatifleri varsa onları tercih etmeniz daha uygun olacaktır.

Çoğu kadın artık onuncu haftada daha az belirti yaşamaya başlar. Ayrıca libidoda da artış olur ve bu nedenle cinselliğe daha yatkın olabilirsiniz. Hamilelik boyunca cinsel ilişki tamamen güvenlidir.

Eğer memelerde ağrı veya karın sancıları yaşıyorsanız, partnerinizle bu durumu açıkça konuşun.