Rahimdeki Polip Kansere Dönüşür mü?

Rahimdeki polipler, rahmin iç duvarında gelişen oluşumlardır. Rahim astarındaki hücrelerin aşırı çoğalması, rahim poliplerinin oluşmasına neden olabilmektedir. Polipler genelde iyi huylu olmakla birlikte bazı polipler kanserli olabilirken bazıları ise ilerleyen zamanlarda kansere dönüşebilmektedir.

Rahimdeki polipler genelde menopoza giren ya da menopozu tamamlamış kadınlarda görülmekle birlikte daha genç yaşlardaki kadınlarda da ortaya çıkabilmektedir. Polipler, nadiren kansere dönüşmekle birlikte adet dönemi ve doğurganlıkla ilgili sorunlara yol açabilmektedir.

Rahim Polipleri Nedir?

Rahim polipleri, rahmin iç duvarında gelişen oluşumlar olup rahim astarı dokusunun aşırı çoğalmasıyla meydana gelmektedir. Polipler yuvarlak ya da oval olabilir ve boyutları birkaç milimetre ila birkaç santimetre arasında değişiklik gösterebilir veya daha büyük boyutlara ulaşabilir. Rahim polipleri bir tane olabileceği gibi daha fazla sayıda da olabilir. Polipler genelde iyi huylu olmakla birlikte adet dönemiyle veya bebek sahibi olmayla ilgili sorunlara neden olabilir.

Rahim poliplerinin neden oluştuğu kesin olarak bilinmemekle birlikte hormon seviyelerinde yaşanan değişimlerin, poliplere neden olabileceği düşünülmektedir. Her ay rahim astarının kalınlaşmasında rol oynayan östrojenin rahim polipleriyle ilgisinin olabileceği varsayılmaktadır.

Rahimde Polip Belirtileri

Rahminizde polip varsa aşağıdaki belirtilerle karşılaşabilirsiniz:

• Adet düzensizliği
  • Adet kanamasının yoğun olması
  • Adet dönemleri arasında kanama
  • Menopoz sonrası vajinal lekelenme ya da kanama
  • Kısırlık

Rahim poliplerinin en önemli belirtilerinden bir tanesi düzensiz ya da ne zaman geleceği belli olmayan adet dönemleridir. Pek çok kadının adet dönemi dört ila yedi gün sürer. Ortalama bir adet döngüsü ise genelde 28 gün sürmekle birlikte 21 gün ila 35 gün arasında süren adet döngüleri de normal kabul edilmektedir. Rahminde polip olan kadınların yarısında adet düzensizliği görülmektedir.

Rahim poliplerinin diğer önemli belirtileri arasında ise aşırı ya da uzun süren adet kanaması, adet dönemleri arasında kanama, cinsel ilişki ya da menopoz sonrası dönemde kanama yer almaktadır. Rahminde polip olan kadınların yaklaşık dörtte birinde kanamayla ilgili anormallikler olduğu görülmektedir.

Hamile kalmayla ya da hamileliği sürdürmeyle ilgili sorunlar da rahimde polip olduğuna işaret edebilmektedir.

Rahimde Polip Olduğu Nasıl Anlaşılır?

Doktorunuz, rahminizde polip olup olmadığını anlamak için öncelikle adet dönemlerinizin ne kadar sürdüğünü ve ne sıklıkta adet gördüğünüzü soracaktır. Ayrıca aşırı kanama ve adet dönemleri arasında lekelenme gibi sorunlar yaşayıp yaşamadığınızı öğrenmek isteyecektir. Bunun yanı sıra hamile kalmayla ilgili bir sorununuz olup olmadığı da sorulabilir.

Doktorunuz, rahim poliplerinden şüpheleniyorsa jinekolojik muayenenin yanı sıra ek testler yapılmasını da isteyebilir. Rahimdeki poliplerin teşhisi için aşağıdaki prosedürlerin yapılması gerekebilir:

Transvajinal ultrason: Bu prosedürde ultrason vajinadan geçirilerek rahmin için görüntülenir. Bu sayede rahimde herhangi bir anormallik varsa tespit edilebilir.

Rahim filmi: Transvajinal ultrason sonrası rahim filmi gerekebilir. Rahim filminde katater yardımıyla rahme sıvı verilir. Bu sayede rahmin genişlemesi sağlanır ve rahimde oluşumlar varsa ultrason ile daha kolay tespit edilebilir.

Histeroskopi: Histeroskopi, poliplerin teşhisinde ya da tedavisinde kullanılabilir. Histeroskopi sırasında vajina ve rahim ağzından geçilerek rahme ulaşılarak polip olup olmadığı görülebilir. Histeroskopi sırasında poliplerin çıkarılması mümkündür.

Endometrial biyopsi: Endometrial biyopsi ile rahim duvarından doku örneği alınabilir. Doku alındıktan sonra analiz edilmek üzere laboratuvara gönderilir.

Küretaj: Küretaj ile polipler teşhis ve tedavi edilebilir. Küretaj ile rahim içerisindeki doku ya da polip kazınabilir. Ardından alınan doku laboratuvara gönderilerek kanserli hücre olup olmadığı kontrol edilebilir.

Rahimde Polip Nasıl Tedavi Edilir?

Rahim polipleri her zaman tedavi gerektirmez. Ancak adet döneminde yoğun kanamaya neden olan ya da kanserli olduğundan şüphelenilen polipler tedavi edilebilir. Polipler, hamilelikte düşük gibi komplikasyonlara yol açabileceği ya da kısırlığa neden olabileceği için çıkartılabilir. Ayrıca menopoz sonrasında oluşan poliplerin de alınması gerekebilir.

Rahim poliplerinde izlenen tedaviler şu şekildedir:

İlaç tedavisi: Hormonal dengesizlik söz konusuysa bunun tedavisi için hormon ilaçları kullanılması gerekebilir. Hormon tedavisi ile belirtilerin hafifletilmesi hedeflenir. Ancak ilaç tedavisi bırakıldıktan sonra belirtilerin geri dönmesi mümkündür.

Histeroskopi: Histeroskopi teşhis yöntemi olmasının yanı sıra tedavi amaçlı da kullanılabilir. Histeroskopi ile polipler çıkarılarak tedavi gerçekleştirilebilir.

Küretaj: Histeroskopi ile küretaj yapılabilir. Küretaj ile rahim içi kazınabilir ve polipler çıkarılabilir.

Polip ile Miyom Arasındaki Fark

Polipler ile miyomlar, benzer oluşumlar olmakla birlikte aralarında bazı farklılıklar vardır. Miyomlar, rahim duvarları içerisindeki kaslarda büyüyen oluşumlarken polipler rahim astarının içerisinde görülmektedir. Miyomlar, tıpkı polipler gibi şiddetli kanamalara neden olabilir. Ancak aynı zamanda ağrı, kabızlık ve idrar yapmada zorluğa da neden olabilir.

Polipler için yapılan testlerle miyomlar da tespit edilebilmektedir. Doktorunuz rahminizde miyom mu yoksa polip mi olduğunu tespit ederek sizin için en uygun tedavi planını belirleyecektir.

Rahimdeki Polipler Kansere Dönüşür mü?

Rahimdeki polipler nadiren kötü huyludur. Hatta polipler herhangi bir soruna yol açmıyorsa genelde belli aralıklarla takip edilir. Bununla birlikte yoğun kanama gibi belirtileriniz varsa poliplerin alınması ve kanserli olup olmadığının kontrol edilmesi gerekebilir.

Rahim poliplerinin kanserli olması ya da kansere dönüşmesi olasılığı çok düşüktür. Menopozla birlikte bu riskte biraz artış olmakla birlikte riskin yine de düşük olduğu söylenebilir. Bununla birlikte risk düşük olsa da doktorunuz doku örneği alıp test için laboratuvara göndermek isteyebilir. Çünkü bazen endometrial hiperplazi gibi sorunlar başlarda polip olarak görülebilmektedir. Bu durumda rahimdeki oluşumun polip olup olmadığını bilmek önemlidir.

Biyopsi sonucu oluşumun kötü huylu olmadığı anlaşılırsa ve polipler herhangi bir belirtiye neden olmuyorsa tedavi gerekmeyebilir. Bazı durumlarda küçük polipler kendi kendine yok olabilmektedir.

Poliplerle ilgili olduğunu düşündüğünüz belirtiler yaşarsanız, bir an önce doktorunuzu ziyaret etmelisiniz. Rahimdeki poliplerin en sık neden olduğu belirtiler arasında adet dönemlerinin ağır geçmesi, ara kanamalar, menopoz sonrası vajinal kanamalar gibi belirtiler bulunmaktadır.

Polipler nedeniyle rahatsızlık yaşıyorsanız, histeroskopik polipektomi adı verilen cerrahi işlem ile poliplerin alınması önerilebilir. Bu işlem her zaman gerekli olmadığı için doktorunuzla sizin için hangi tedavi yönteminin gerekli olduğunu detaylı bir şekilde konuşmayı unutmayın.

Histeroskopik polipektomide, histeroskop adı verilen ince bir aletle vajina ve rahim ağzından rahme ulaşılır. Bu sayede rahim görülebilir ve polipler tespit edilebilir. Ardından gerekli cerrahi aletlerle polipler çıkarılabilir.

Polipler çıkarıldıktan sonra bunların kanserli olup olmadığını görmek için laboratuvara gönderilecektir. Polipte kanserli hücreler ya da kanser öncesi oluşumlar varsa doktorunuz nasıl bir tedavi izlenmesi gerektiği konusunda size yardımcı olacaktır.

Rahim polipleri çoğu zaman sağlık üzerinde sorunlara neden olmaz. Polipleri çıkarmak, anormal kanamaların önüne geçmeye yardımcı olabilir. Polipler alındıktan sonra tekrar etme riskleri ise düşüktür.

Rahim Polipleri Önlenebilir mi?

Rahimde polip oluşumunu engellemenin bir yolu yoktur. Bu nedenle kadın-doğum uzmanınızı düzenli olarak ziyaret etmeniz önemlidir. Bununla birlikte obezite, yüksek tansiyon ve meme kanseri tedavisinde kullanılan tamoksifenin polip oluşma riskini arttırdığı bilinmektedir. Bazı durumlarda polipler tedavi edilse de tekrar oluşabildiği için tekrar tedavi görmek gerekebilir.

Torborg, Liza. “Mayo Clinic Q and A: Uterine Polyps Rarely Are Cancerous.” Mayo Clinic News Network, 31 July 2018, newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mayo-clinic-q-and-a-uterine-polyps-rarely-are-cancerous.

“Uterine Polyps.” WebMD, 28 Sept. 2018, www.webmd.com/cancer/cervical-cancer/uterine-polyps.

“Uterine Polyps: Causes, Symptoms, Diagnosis and Treatment.” Cleveland Clinic, my.clevelandclinic.org/health/diseases/14683-uterine-polyps. Accessed 25 Aug. 2022.