Yirmi İkinci Hafta Gebelik

Hamileliğinizin yirmi ikinci haftasına giriyorsunuz ve içerisinin artık biraz kalabalık olduğu da bir gerçek. Bebeğiniz büyüyor ve içinizdeki boşluğu dolduruyor. Rahminiz ise bebeğinize uyum sağlamak için göbek deliğinizin 2 cm kadar yukarısına kadar büyüdü.

Yirmi İkinci Hafta Gebelikte Bebeğiniz

Bu aşamada bebeğiniz fiziksel olarak daha aktif hale geliyor ve içinizde çok daha yoğun bir şekilde hareket ettiğini fark edeceksiniz. Fakat bu ilk hareketleri fark edememeniz de mümkündür. Bunlar genel olarak bir dalgalanma hissi şeklinde olurlar. Ancak zaman içerisinde hareketleri daha güçlü, sık ve fark edilebilir hale gelecekler.

Yirmi İkinci Haftada Bebeğiniz Ne Kadar Büyük?

Bebeğiniz artık neredeyse 28.8 cm boyunda ve 478 gram kadar bir ağırlığa sahip. Bu boyutu bir havuca benzetebilirsiniz. Ancak yağlı dokuların eksikliğinden dolayı hala çok ince görünüyor. Yirmi ikinci haftada çekilen ultrason görüntüleri ile birlikte bebeğinizin nasıl göründüğüne dair daha kesin bir fikriniz olacaktır.

Yirmi İkinci Haftada Bebeğin Pozisyonu

Yirmi ikinci haftada bebeğiniz hala dik duruyordur ve önümüzdeki üç ila beş hafta daha buna devam edecek. Boyutlarından dolayı hala rahatça hareket edebilir durumda.

Yirmi İkinci Hafta Gebelikte Fetal Gelişim

Bebeğinizin iç organları hızla gelişiyorlar ve cildi hala kırışık ve bir tabaka ile kaplı. Ayrıca artık göz kapaklarını kaşlardan ayırt etmek mümkün. Gözleri oluştu ancak gözlerinin renkli kısmı hala pigmentsiz durumda.

Yirmi ikinci haftada karaciğer bilirubinin parçalanmasını sağlayan bazı enzimleri üretmeye başlıyor. Bebeğin alyuvar hücrelerinin ömrü genelde kısadır ve bu nedenle bunların parçalanmaları ile ortaya çıkan bilirubin miktarı artar.

Fetüs tarafından üretilen bilirubin bebeğin kanından annenin kanına plasenta vasıtasıyla geçer. Annenin karaciğeri ise bu bilirubini ortadan kaldıracak enzimleri salgılar ve ortadan kaldırır. Bu dönemde bebeğin duyusal sistemleri gelişimdedir. Artık yüzünü, bacaklarını ve gövdesini ovuşturmaya başlayabilir. Ayrıca ışık ve karanlığı ayırt eder, sizin sesinizi ve kalp atışlarınızı duyar. Bebek kızsa, rahmi, yumurtalıkları ve yumurta hücreleri bu aşamada oluşmuşlardır.

Yirmi İkinci Hafta Gebelikte Bedeniniz

Hamileliğin yirminci haftasından sonra içinizdeki dolgunluk hissi artmış olacaktır. Ancak zaman içerisinde buna alışacaksınız ve karnınız da büyümeye devam edecek.

Yirmi İkinci Haftada Hamile Karnı

Yirmi ikinci haftaya geldiğinizde karnınız artık kilo almışsınız gibi değil tam olarak hamileymişsiniz gibi görünecek. Etrafınızdaki herkes artık gebe olduğunuzu fark edebilir. Pek çok insan karnınıza dokunmak için izin isteyecektir. Yirmi ikinci hafta gebelikte karın ölçünüz pelvik kemikten rahmin üst kısmına kadar 20-24 cm aralığında olacaktır. Ayrıca cildin hızlıca esnemesinden dolayı esneme çizgileri ortaya çıkabilirler ve bunun sebebi derinin yüzeyin alt kısmında yırtılmasıdır.

Yirmi İkinci Hafta Gebelikte Belirtiler

Genel olarak yirmi ikinci hafta hamilelikte iyi hissediyor olacaksınız. Fakat yine de bu aşamada deneyimleyebileceğiniz bazı yaygın belirtiler mevcutlar. Bu belirtiler şöyle:

Karın Ağrısı

Karın ağrısı yirmi ikinci haftada normal bir durumdur fakat bazen korkutucu da olabilir. Hissettiğiniz ağrı keskin veya belli belirsiz, sızı gibi olabilir.

Doktorunuza ne zaman ulaşacağınızı bilmek için normal ağrılar ve sıradışı ağrılar arasındaki farkı ondan öğrenebilirsiniz.

Gaz ve Kabızlık

Progesteron düzeyleri bu dönemde daha yüksektir ve bu aralar daha fazla gaz ve kabızlık yaşayabilirsiniz. Ayrıca rahminiz daha büyük hale geliyor ve bu da bağırsaklarınıza baskı yapıyor. Sağlıklı gıdalar tüketmek ve egzersiz bu konuda yardımcı olacaktır. Diğer yandan, rahim bebek nedeniyle esnediği için rahimde bulunan bağlar da hareket ediyorlar. Bu durum karın bölgesindeki keskin veya belirsiz ağrıların sebebi olabilirler.

Varisler

Varis hamileliğin en yaygın belirtilerinden bir tanesidir ve sebepleri şöyle:

• Progesterondan dolayı damar kaslarının gevşemeleri.
  • Damar içi basıncın artmış olmasından dolayı kanın damarların yüzey kısımlarının derinlerine işlemesi.

Varis riskini azaltmak için kompresyon çorapları giyebilirsiniz. Ayrıca her gün günde en az bir defa ayaklarınızı bir kaç dakikalığına yukarı doğru kaldırmayı deneyin.

Bulantı

Hormon düzeylerindeki ve bedenin doğal kimyasal dengesindeki bazı değişimler genelde ilk 12 hafta içerisinde biterler ancak yeni hormonal değişimlerden dolayı yirmi ikinci haftada da bulantı gibi belirtiler ortaya çıkabilirler.

İshal

Yirmi ikinci hafta hamilelikte ishal yaşamanız da mümkündür. Bedeninizdeki değişimlerden dolayı belli gıdalara karşı hassasiyetinizin oluşması normaldir. İshal aynı zamanda doğumun yaklaştığının da bir işareti olabilir. Fakat bulantı, ishal ve karın ağrısının beraber olması daha ciddi problemlerin de işareti olabildiği için doktorunuzu bu konuda bilgilendirmeniz faydalı olacaktır.

Sancılar

Çoğu durumda yirmi ikinci haftada sancılar hamileliğin normal bir parçasıdırlar. Bu dönemde bağ dokuların esnemelerinden dolayı sancılar yaşanır. Bu bağlar rahmi yerinde tutarlar ancak esnedikleri zaman keskin ve bıçak gibi bir ağrı alt karın bölgesinde hissedilebilir.

Braxton Hicks Sancıları

Yalancı sancı da denilen bu sancılar hamilelikte normaldirler ve endişe etmeyi gerektirmezler. Genelde zayıftırlar veya güçlü başlayıp zayıf biterler. Bunlar düzensizdirler ve alt karın bölgesinde bir sıkılaşma olarak kendilerini gösterirler.

Palvik Baskı

Bebeğiniz büyüyor ve kan hacminiz de artıyor ve ayrıca yerçekimi de bir faktör. Bunların hepsi pelvik baskının artmasına sebep olacaklardır.

Yapabileceğiniz en iyi şey biraz yana doğru uzanmak ve nefesinize odaklanmak. Pelvik baskı ve ağrı arasındaki farkın da farkında olmanız gerekir.

Eğer baskı yerine ağrı yaşıyorsanız yürümesi zor olabilir. Bu durumda hemen doktorunuza ulaşmalısınız.

Libidodaki Artış

Artan cinsel istek de bu dönemin en belirgin işaretleri arasındadır. Bedeninizde fazladan kan olduğu için genital uzuvlarınız da çok hassas olacaklardır ve bu da güçlü orgazmlar ve artan ıslanma olarak kendini gösterecektir.

Hemoroid

Hemoroid anüs bölgesindeki ağrılı ve şişkin damarları ifade eder. Hamilelikte çok yaygın görülür. Rahminiz gün geçtikçe büyümektedir ve pelvik damarlara baskı yapmaktadır. Damar içi basıncın artması hemoroid oluşumuna sebep olan bu damarların büyümelerine sebep olabilir.

Doktorunuz günlük fiziksel aktivitenizi sınırlandırmıyorsa, günde en az 3 dakika kadar spor yapın. Bol sıvı almak ve lif zengini gıdalar tüketmek de hemoroidin iyileşmesine yardımcı olacaktır. Eğer çok ağrılı ve sert bir hemoroid yaşıyorsanız doktorunuzu ziyaret etmelisiniz.

Bel Ağrıları

Bebek ve fazla ağırlıklardan dolayı ortaya çıkan bel ağrısı çok normaldir. Bir beden yastığı ile uyumak ve bir prenatal masaj yaptırmak bel ağrıları konusunda yardımcı olacaktır.

Vajinal Akıntılarda Artış

Vajinal akıntılarda artış bu dönemde yaygındır çünkü kan akışı artar. Bu da akıntı ile sonuçlanabilir. Ancak vajinal akıntınızın kokusu veya renginde bir değişim olursa doktorunuza ulaşın çünkü bir enfeksiyon işareti olabilir.

Ayrıca vajinal akıntınızda fetal fibronektin adı verilen bir protein bulunabilir. Bu protein erken doğum ihtimalini elemek için kullanılır.

Horlama

Horlama bazen rahatsız edici olabilir ama hamile kadınlar için normaldir. Karnınız büyürken uygun bir uyku pozisyonu bulmanız zorlaşabilir.

Yirmi İkinci Hafta Gebelikte Ultrason

Ultrason artık rahminizdeki bebeğin resimlerini gösterecektir.

Bu resimler ile bebeğinizin gelişimini görmeniz mümkündür ve ayrıca fetal hareketleri ve pozisyonu da tespit edilebilir. Doktor ultrasonda artık onun cinsiyetini de söyleyebilir.

Bebeğiniz muhtemelen uyuyor gibi görünecektir. Fakat bu dönemde rahimde hem uykuda hem de uyanık oldukları dönemler vardır.

Yirmi İkinci Hafta Gebelikte Yaşam Tarzı

Sağlıklı Gıdalar Tüketin

Meyveler, sebzeler, az yağlı süt ürünleri, baklagiller, tahıllı ekmekler, balık ve yağsız etler her günkü menünüzde bulunmalılar. Ayrıca kafein alımınızı günde 200 mg’ın altına indirin ve bol bol su tüketin.

Cıva bakımından zengin derin deniz balıklarını tüketmeyin. Bunun yerine cıva bakımından daha zayıf olan yüzeye yakın yaşayan balıkları tercih edin.

Ayrıca kontrolsüz bir şekilde bol miktarda yemek tüketmek isteğinde olabilirsiniz ve hamilelikte bu iştah artışı çok normaldir.

Prenatal Vitaminlerinizi Unutmayın

Prenatal vitaminler ihtiyaç duyduğunuz fazladan vitamin ve mineralleri sağlarlar. Gerekli vitaminleri almak aynı zamanda bazı doğum kusurlarının riskini de azaltırlar.

Sigarayı Bırakın

Sigara içiyorsanız hemen bırakmanız gerekiyor. Sigara içmek düşük riskini arttırır ve gebelikte sağlık sorunlarına yol açabilir. Ayrıca erken doğum ve düşük doğum ağırlığına da yol açabilir.

Alkolü Bırakın

Tükettiğiniz her şey plasentadan bebeğinize geçer. Bu nedenle alkol tüketirseniz o da bebeğinize geçer. Alkol bebeğin beyin gelişimini etkiler ve ayrıca fetal alkol sendromuna sebep olabilir. Bu durum daha sonra zihinsel, gelişimsel ve davranışsal sorunlara sebep olabilir.

Spor

Hamilelikte bir spor rutininiz olması idealdir. Ama kendinizi zorlamayın. Sadece yürümek, hafif yoga hareketleri ve biraz yüzme bile yeterli olacaktır.

Cinsel İlişki

Hamilelikte cinsel ilişkiden korkmanıza gerek yok ve bebeğiniz de zarar görmez.

Karnınız büyürken bunun cinsel ilişki de dahil olmak üzere günlük bazı aktivitelerinize engel olduğunu fark edeceksiniz. Bu nedenle bazı cinsel pozisyonları gerçekleştiremeyebilirsiniz. Bu nedenle yaratıcı olmanız ve hem siz hem de partneriniz için uygun olan pozisyonu bulmanız gerekiyor.