Az Gelen Adet Kanaması

Adet kanaması, aydan aya değişiklik gösterebileceği için kanamanın bazı aylar az gelmesi normaldir. Bu nedenle az gelen adet kanamasının genelde endişe verici bir nedenden kaynaklandığı düşünülmemektedir.

Az gelen adet kanaması; kilo değişikliği, egzersiz ve stres gibi çeşitli nedenlerden kaynaklanabilmektedir. Adet kanamanız az geliyorsa buna neden olabilen faktörleri aşağıda okuyabilirsiniz.

Az Gelen Adet Kanaması Nedenleri

Her kadının adet kanaması birbirinden farklıdır. Bu adet kanamanızın az olup olmadığını ancak kendi normal düzeninize bakarak anlayabilirsiniz. Bununla birlikte çeşitli faktörler nedeniyle adet kanamanızın aydan aya değişiklik gösterebileceğinin farkında olmalısınız.

Az gelen adet kanamasının nedenleri arasında şunlar bulunabilmektedir:

Yaş

Ergenlik döneminde ilk kez adet görülmeye başlanmasıyla birlikte adet kanamaları genelde daha hafiftir. 20’li ve 30’lu yaşlara gelindiğindeyse adet kanamaları daha düzenli hale gelir. Bununla birlikte 30’ların sonu ve 40’ların başlarında adet kanamalarının daha hafif ya da daha ağır hale gelmesi mümkündür. Ayrıca menopoza yaklaştıkça adet dönemleri daha hafif ve düzensiz hale gelmeye başlayabilir.

Yumurtlama olmaması

Yumurtlamanın olmadığı durumlarda adet döngüleri düzensiz hale gelebilir. Bu durumda adet düzensizliğinin yanı sıra adet kanaması az gelebilir.

Vücut ağırlığında değişim

Az gelen adet kanaması bazı durumlarda vücut ağırlığında çok fazla ve çok hızlı değişim meydana gelmesiyle gerçekleşebilmektedir. Zayıf olan ya da çok hızlı kilo veren kadınlarda vücuttaki yağ seviyesi çok düşük seviyelere gelebileceği için yumurtlama durabilir ve adet kanaması azalabilir veya hiç gelmeyebilir. Bununla birlikte aşırı egzersiz yapmak ve yeme bozukluğu yaşamak da adet kanamasının azalmasına yol açabilir.

Gebelik

Gebelik sırasında adet görülmez. Ancak hamile kalan kadınlardan bazılarının, embriyonun tutunması aşamasında yaşadıkları yerleşme kanaması bazen adet kanamasıyla karıştırılabilmektedir. Yerleşme kanaması, hafif lekelenme şeklinde görülmektedir. Aktif cinsel yaşamınız varsa ve lekelenme yaşamanıza rağmen adet görmediyseniz, gebelik testi yaptırmayı düşünebilirsiniz.

Sağlık sorunları

Az gelen adet kanaması ya da hiç adet görmeme, bazı sağlık sorunları sonucu ortaya çıkmış olabilir. Düzenli olarak adet görmek, vücudun düzgün şekilde işlediğini göstermektedir. Adet kanamanız az geliyorsa hormon seviyelerinizle ya da vücudunuzla ilgili bazı sorunlar yaşıyor olabilirsiniz. Bunların neler olabileceği ve hangi tedavilerin görülebileceği konusunda doktorunuza danışabilirsiniz.

Stres

Uzun süreli stres, vücuttaki hormonları etkileyerek adet düzensizliklerine yol açabilmektedir. Stresinizi kontrol altına alarak adet döngülerinizin normale dönmesine yardımcı olabilirsiniz.

Doğum kontrol yöntemi

Hormonlu doğum kontrol yöntemleri, az gelen adet kanamasına neden olabilir. Bazı yöntemler, vücudun yumurta üretmesini engelleyerek çalışır. Bu durumda rahim içi tabaka kalınlaşmayacağı için adet kanamaları hafifleşebilir ya da tamamen kesilebilir.

Emzirme

Emziren bir anneyseniz, doğumdan sonra hemen adet görmeye başlamayabilirsiniz. Süt üretiminden sorumlu olan hormon, yumurtlamayı engelleyerek adet görmemenize neden olabilir. Bununla birlikte adet görmüyor olsanız dahi hamile kalmanız mümkün olabileceği için lekelenme tarzı kanama yaşamanız halinde gebelik testi yapmak isteyebilirsiniz.

Normal Adet Kanaması Nasıl Olmalı?

Normal adet kanaması genelde 2-3 yemek kaşığı kadardır. Bununla birlikte kanamanın miktarı çeşitli faktörlerden etkilenebileceği için kişinin tam olarak ne kadar kan kaybettiğini belirlemek zordur.

Adet kanamanızın normalden az gelip gelmediğini merak ediyorsanız, adet döneminizde kullandığınız tampon ya da ped sayısına bakarak karşılaştırma yapabilirsiniz.

Az gelen adet kanaması belirtileri şu şekildedir:

• Adet kanamasının normalden kısa sürmesi
  • Normalden daha az ped ya da tampon değiştirmek
  • Adetin ilk birkaç günü ağır kanama yerine sürekli hafif kanama olması
  • Düzenli bir kanama yerine lekelenmeye benzer kanama olması

Az Gelen Adet Kanaması Nasıl Çoğaltılır?

Adet kanamanız az geliyorsa bunun birden fazla nedeni olabilir. Veya kanamanız yalnızca bir seferliğine az gelmiş olabilir. Bununla birlikte adet kanamanız düzenli olarak az geliyorsa ve beraberinde başka belirtiler yaşıyorsanız, tedavi görmeniz gerekebilir.

Az gelen adet kanaması başka sorunların belirtisi olabileceği için adet kanamanızı çoğaltmaya odaklanmak yerine sorununun kökenini belirlemeye çalışmanız gerekir. Bunun için doktorunuzla görüşebilir ve size uygun tedavi planının hazırlanmasına yardımcı olabilirsiniz.

Adet kanamasının sürekli olarak az olması, yaşam tarzında ve ilaç kullanımında yapılacak değişikliklerle tedavi edilebilmektedir. Bazen hormonlu doğum kontrol yöntemleriyle adet kanamalarının daha düzenli hale gelmesi sağlanabilmektedir. Altta yatan ciddi bir sağlık sorunu olması durumunda ise ilaç tedavisi ya da başka tedaviler görmeniz gerekebilir.

Az Gelen Adet Kanaması Hamilelik Belirtisi mi?

Adet kanaması genelde hijyenik ped ya da tampon kullanmayı gerektirecek kadar yoğun bir kanamadır. Az gelen adet kanaması ya da lekelenme ise genelde günlük ped kullanımın yeteceği kadar hafif şekilde gerçekleşmektedir.

Kadınların yaklaşık yüzde 20’si gebeliklerinin ilk üç ayında lekelenme yaşamaktadır. Gebeliğin ilk günlerinde görülen kanama genelde yerleşme kanaması olup döllenen yumurtanın rahim içine tutunmasıyla meydana gelmektedir. Bazı kadınlar bu kanamanın az gelen adet kanaması olduğunu düşünüp hamile olduklarının farkına varmayabilmektedir.

Az gelen adet kanaması genelde endişe verici bir sorun olmasa da adetiniz geciktiyse ya da az gelen adet kanamanız olduysa, ancak hamile kalma ihtimaliniz varsa gebelik testi yaptırmanız faydalı olacaktır.

Adet Kanamasının Az Olması Gebeliğe Engel mi?

Adet kanaması, vücuttaki östrojen ve progesteron dengesinin bozulması sonucu etkilenebilmektedir. Dengenin bozulmasıyla birlikte adet görmeyebilir ya da adet kanaması yerine lekelenme yaşayabilirsiniz.

Az gelen adet kanamasının nedenlerinden biri yumurtlama olmamasıdır. Yumurtlama, olgunlaşmış bir yumurtanın yumurtalıklardan bırakılması ve fallop tüplerine ilerlemesidir. Yumurtlama 28 günlük bir adet döngüsünün yaklaşık 14. gününde gerçekleşir.

Yumurtlama gerçekleştikten sonra vücut olası bir gebeliğe hazırlanmak için daha fazla progesteron üretmeye başlar. Yumurta döllenmemişse ya da döllenmesine rağmen rahim içi tabakaya tutunmamışsa progesteron seviyeleri düşmeye başlar ve rahim içi tabakanın dökülmesi için vücuda sinyal gönderilir.

Yumurtlama sürecinde doğru gitmeyen bir şeyler olduğunda adet döngüleri düzensiz hale gelebilir. Yumurtlamanın ara sıra olmaması; kilo, yaş ve stres gibi çeşitli faktörler nedeniyle gerçekleşebilir.

Bununla birlikte bazı sorunlar, yumurtlamayı uzun dönemli olarak da etkileyebilmektedir. Örneğin, polikistik over sendromunda (PKOS) adet görülmesine rağmen yumurtlama olmayabilir. Bu durumda adet kanaması lekelenme ya da hafif kanama şeklinde görülebilir. PKOS gibi sağlık sorunları nedeniyle yumurtlama gerçekleşmiyor ve adet kanaması az geliyorsa hamile kalmayla ilgili zorluklar yaşanabilir.

Özet Olarak

Az gelen adet kanaması genelde ortada bir sorun olduğunu göstermemektedir. Beslenme ve egzersiz düzeni, hormonlu doğum kontrol yöntemi kullanımı ve sağlık sorunları gibi faktörler, adet kanamasının az gelmesine neden olabilir. Bu durumda yapacağınız şey, adet döngülerinizi izlemek ve gerekli durumlarda doktorunuza başvurmak olacaktır.

Marcin, Ashley. “What Does It Mean If You Have Spotting Instead of Your Period?” Healthline, 9 Apr. 2019, www.healthline.com/health/womens-health/spotting-instead-of-period.

—. “What Does It Mean If You Have Spotting Instead of Your Period?” Healthline, 9 Apr. 2019, www.healthline.com/health/womens-health/spotting-instead-of-period.

Nall, Rachel Msn. “Why Is My Period so Light?” Medical News Today, 22 Nov. 2021, www.medicalnewstoday.com/articles/322935.

Silver, Natalie. “Should You Be Worried If Your Period Is Light?” Healthline, 29 Mar. 2019, www.healthline.com/health/womens-health/why-is-my-period-so-light.