Beyaz Akıntı Neden Olur?

Vajinal akıntı, vajinanın temiz ve nemli kalabilmesi ve enfeksiyonlara karşı korunması için vajinadan gelen normal bir akıntıdır. Sağlıklı vajinal akıntı, vajinayı korumayla görevlidir ve adet döngüsünün hangi aşamasında olunduğuna göre akıntının renginde ve yapısında farklılıklar görülebilir.

Sağlıklı olmayan vajinal akıntıda genelde sıra dışı bir görüntü ya da koku olur ve beraberinde kaşıntı ya da ağrı gibi belirtiler görülebilir. Bu durumda akıntıda değişikliğe neden olan sorunun saptanması adına doktora gitmek gerekir.

Beyaz Akıntı Adet Belirtisi mi?

Adet görmeden önceki beyaz akıntıya lökore adı verilmektedir. Bu akıntı, adet görmeden önce gelebilir ve rengi bazen sarımsı olabilir.

Adet döngüsünde beyaz akıntının geldiği döneme luteal faz adı verilir. Bu dönemde vücudunuzdaki progesteron hormonu en yüksek seviyelere ulaşır. Adet döngüsü içerisinde östrojenin yüksek olduğu zamanlarda akıntı genelde şeffaf, yapışkan ve suluyken progesteronun yüksek olduğu zamanlarda ise yoğun kıvamlı ya da beyazdır.

Bazı kadınlar, vajinal akıntıyı doğum kontrol yöntemi olarak kullanır. İnce yapılı yapışkan akıntının olduğu dönemler genelde doğurgan olunan dönemlerdir. Beyaz ve yoğun yapılı akıntının olduğu dönemlerde ise doğurganlığın az olduğu düşünülür.

Beyaz Akıntı Nasıl Geçer?

Adet döngüsü boyunca beyaz akıntı görülmesi normaldir. Özellikle adet döngüsünün başında ya da sonunda akıntının arttığını fark edebilirsiniz. Bununla birlikte akıntının yanı sıra kaşıntı varsa ve akıntının yapısı süt kesiği gibiyse tedavi görmeniz gerekebilir.

Keskin kokuya sahip süt beyazı ya da gri akıntı genelde bakteriyel vajinozis belirtisidir. Bu durumda doktora gitmeli ve gereken tedaviyi görmelisiniz. Doktorunuz, bakteriyel vajinozis teşhisinden sonra hem oral yolla alınan hem de topikal olarak kullanulan ilaçlar reçete edebilir.

Akıntınız süt kesiği gibiyse bu durumda mantar enfeksiyonu yaşıyor olabilirsiniz. Mantar enfeksiyonunda tahriş, akıntı ve yoğun kaşıntı gibi belirtiler mevcuttur. Doktorunuz mantar enfeksiyonuna yönelik olarak antifungal kremlerin yanı sıra reçeteli ilaçlar kullanmanızı isteyebilir.

Süt Kesiği Akıntı Neden Olur?

Akıntınız yoğun yapılı ve süt kesiği gibi görünüyorsa mantar enfeksiyonu yaşıyor olmanız mümkündür.

Normalde vajina pH dengesini korur ve vajinada yaşayan bakterilerin ve mantarların dengede olmasını sağlar. Ancak bazen bu denge bozulabilir ve kötü bakteriler ile mantarlar çoğalabilir.

Vajinal mantar enfeksiyonu, Candida albicans mantarı nedeniyle meydana gelir. Vajinal mantar enfeksiyonu halinde şu belirtiler görülebilir:

• Süt kesiği şeklinde sürekli akıntı
  • Sarımsı ya da yeşile dönen beyaz akıntı
  • Vajinadan gelen kötü koku
  • Vulvada ya da vajinada kaşıntı
  • Vulvada şişkinlik ya da çevresinde kızarıklık
  • İdrar sırasında yanma ya da acı hissi
  • Cinsel ilişki sırasında ağrı

Mantar enfeksiyonunuz olduğunu düşünüyorsanız, eczaneden alacağınız antifungal kremler işe yarayabilir. Ancak mantarınız şiddetliyse tedavi için reçeteli ilaçlar kullanmanız gerekebilir.

Mantar enfeksiyonu için tedavi gördüğünüz dönemde cinsel ilişkiden uzak durmalısınız. Bununla birlikte mantar enfeksiyonu, cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında sayılmadığı için genelde partnerin tedavi edilmesini gerektirmemektedir.

Beyaz Akıntı Gebelik Belirtisi midir?

Adet döngüsünün ilk günlerinde süt beyazı sulu akıntıyla karşılaşabilirsiniz. Bazı kadınlar bu akıntıyı yumurta akı olarak tarif eder.

Yumurtanın ince yapılı olması, vücudunuzun yumurtlamaya hazırlandığını gösterir. Adetiniz yaklaştıkça akıntının daha kalın ve daha yoğun hale geldiğini fark edebilirsiniz.

Süt gibi beyaz akıntı bazen gebelik belirtisi olarak da karşımıza çıkabilmektedir. Gebeliğin ilk dönemlerinde bazı kadınlarda ince yapılı beyaz akıntı görülebilmektedir. Bu akıntı, vücutta meydana gelen hormonal değişimlerden kaynaklanmakta ve vücudun gebeliğe hazırlandığını göstermektedir.

Gebelik belirtisi olarak ortaya çıkan akıntı bakterileri, mikropları ve kiri vajinadan uzak tutmaya yaramaktadır. Bu sayede gebelik sırasında rahim ağzının sağlıklı kalması sağlanır ve bakterilerin rahme yayılması engellenir.

Akıntı süt beyazı olup kötü kokulu olmadığı sürece sağlıklıdır. Bununla birlikte akıntının rengi grimsiyse ya da güçlü bir kokusu varsa enfeksiyon belirtisi olabilir. Vajinal mantar tedavisinde antifungal kremler ve tek dozluk oral ilaçlar kullanılabilir. Bununla birlikte tekrarlayan mantar enfeksiyonu yaşıyorsanız, doktorunuz daha uzun sürecek bir tedavi belirleyebilir.

Beyaz Yoğun Akıntı Yumurtlama Belirtisi mi?

Beyaz yoğun akıntı ile adet döngünüzün herhangi bir döneminde karşılaşabilirsiniz. Lökore adı verilen bu akıntı normaldir.

Akıntı, yumurtlamadan önceki günlerde ince yapılı olabilir. Yumurtlama sırasında akıntı oldukça kalın ve mukus benzeri bir hal alabilir.

Beyaz yoğun akıntı, yumurtladığınızı gösteriyor olabilir. Bu nedenle hamile kalmaya çalışıyorsanız, beyaz yoğun akıntınızın olduğu günler cinsel ilişkiye girmeniz için ideal günler olabilir.

Vajinal akıntı, vajinanın kendisini koruması için gerekli olduğundan dolayı kötü koku olmadığı ya da başka belirtiler yaşamadığınız sürece akıntınızın normal olduğunu kabul edebilirsiniz.

Yumurtlama gerçekleştikten sonra akıntınızın çok daha fazla olduğunu görebilirsiniz. Bu akıntı, günlük pedlerle başa çıkabileceğiniz seviyedeyse doktora gitmenize gerek olmayacaktır.

Beyaz Akıntıdan Sonra Gelen Kahverengi Akıntı

Vajinal akıntı, her kadında görülen normal bir şeydir. Akıntı genelde ince yapılı ve şeffaf ya da beyaz olmakla birlikte bazen başka renklerde de olabilmektedir. Kahverengi akıntı genelde içerisinde ufak miktarda eski kan barındıran akıntıdır.

Hamile değilseniz, kahverengi akıntının nedeni şunlar olabilir:

• Adet bittikten birkaç gün sonra vajinadan gelen kan
  • Adetin başlangıcında kan akşının çok hafif olmasıyla gelen kan
  • Yumurtlama lekelenmesi
  • Pap smear ya da vajinal muayenede vajinal dokunun zarar görmesi
  • Cinsel ilişki sırasında vajinal dokunun zarar görmesi

Adet öncesi görülen pembe ya da kahverengi akıntı, gebeliğin erken belirtilerinden biri olarak görülüyor olabilir. Yerleşme kanaması adı verilen bu akıntı genelde döllenen yumurtanın rahim içi tabakaya tutunmasıyla meydana gelir.

Kahverengi akıntı bazen de gebelik sırasında görülebilmektedir. Hamileyseniz ve akıntınızın rengi koyu kahverengiyse doktorunuza haber vermeli ve ortada bir sorun olmadığından emin olmalısınız.

Kahverengi akıntının diğer nedenleri arasında şunlar bulunmaktadır:

• Menopoza yaklaşmak
  • Pelvik inflamatuar hastalık
  • Cinsel yolla bulaşan hastalıklar
  • Polikistik over sendromu
  • Vajinada yabancı cisim unutulması
  • Rahim ağzı kanseri

Ne Zaman Doktora Gitmek Gerekir?

Beyaz akıntı, vajinanın sağlıklı olduğunu gösteriyor olsa da akıntıda meydana gelen değişimler, altta yatan sağlık sorunlarına işaret ediyor olabilir.

Akıntınız her zamankinden farklıysa ve beraberinde şu belirtilerle karşılaşıyorsanız, bir an önce doktorunuzu ziyaret etmelisiniz:

• Ağrı
  • Kaşıntı
  • Rahatsızlık
  • Kanama
  • Adet gecikmesi
  • Vajinada döküntüler ve yaralar
  • İdrar yaparken ya da cinsel ilişki sırasında yanma
  • Vajinadan gelen kötü koku

Beyaz akıntınız olmakla birlikte yukarıdaki belirtileri yaşamıyorsanız, akıntınız normaldir ve sağlıklıdır. Bu nedenle akıntıyı geçirmek adına sabun, kokulu jeller, vajinal duş ya da vajinanın dengesini bozacak diğer ürünlerden uzak durmalısınız.

Vajina, kendi kendini temizleyen ve enfeksiyonları engelleyen bir yapıdadır. Vajinanın sağlıklı kalabilmesi ve enfeksiyonlara karşı korunması için sağlıklı vajinal akıntının mevcut olması gerekir.

Burgess, Lana. “What Causes Brown Discharge before a Period?” Medical News Today, 21 Jan. 2020, www.medicalnewstoday.com/articles/321929.

Holland, Kimberly. “Thick White Discharge: What It Means.” Healthline, 8 Mar. 2019, www.healthline.com/health/thick-white-discharge.

Marcin, Ashley. “What Causes White Discharge Before Your Period?” Healthline, 18 Sept. 2018, www.healthline.com/health/womens-health/white-discharge-before-period.

NHS website. “Vaginal Discharge.” Nhs.Uk, 18 Nov. 2021, www.nhs.uk/conditions/vaginal-discharge.

“Yeast Infection (Vaginal) – Diagnosis and Treatment – Mayo Clinic.” Mayo Clinic, 17 Mar. 2021, www.mayoclinic.org/diseases-conditions/yeast-infection/diagnosis-treatment/drc-20379004.