Hamilelik döneminde egzersiz ve sporun faydaları

Aksi belirtilmedikçe sorunsuz bir gebelik geçiren kadınların egzersiz yapmalarında sakınca olmadığı gibi bilinçli bir egzersiz programının gebelik ve doğum süreçlerine bir çok olumlu etkisinin olacağı yaygın kabul görmektedir.

Gebelikte egzersiz çok faydalıdır ancak her gebenin egzersize başlamadan önce doktoruna danışması gerekir. Gebeliğinize özel riskli bir durum yoksa doktorunuz egzersiz yapmanıza izin verecektir. Genellikle 3. ay bittikten sonra egzersizlere başlanılması önerilir.

Gebelikte egzersiz yapılması  bel ve sırt ağrılarını azaltır. Uyku problemini azaltır. Anne adayının hem fiziksel hem psikolojik olarak kendisini daha iyi hissetmesini sağlar. Gebelikteki duruş ve vücut şekil bozukluklarını önler.  Normal doğumu kolaylaştırır, kısaltır, sancıyı azaltır.
Doğum sonrasında anne vücudunun daha kolay toparlanmasını sağlar. Annenin daha uygun şekilde kilo almasını sağlar. Gebelikte oluşan şişlik ve ödemleri azaltır.

Gebelikte egzersiz düzenli olarak yapılmalıdır. Ara vermek, bazen yapıp bazen yapmamak faydalı olmadığı gibi zararlı da olabilir. Bu nedenle haftada ortalama 3-4 gün (2 günde bir) düzenli olarak egzersiz yapılmalıdır. Egzersizde amaç asla kilo vermek veya almayı engellemek değildir, bu amaçla yapılmamalıdır. Egzersiz yaparken uygun beslenmenize dikkat ettiğinizde her gebe gibi normal şekilde kilo alırsınız. Zaten gebelikte kilo almayı engelleyecek kadar ağır ve uzun egzersizler önerilmemektedir. Egzersiz aşırı uzun ve sizi nefes nefese bırakacak kadar ağır olmamalıdır. Ortalama 20-30 dakika egzersiz uygundur ve aşırı terleme, bitkinlik, nefes nefese kalma, çarpıntı olmayacak şekilde ayarlanmalıdır. Egzersiz süresince 5-10 dakikada bir kısa dinlenmeler ve nefes alarak rahatlamalar yapılmalıdır. Her zaman egzersize başlamadan önce 5 dakika yavaş yavaş ısınma hareketleri yapılmalıdır ve egzersiz bırakılırken de yavaş yavaş bırakılmalıdır.

Gebelikte ne tür egzersiz ve sporlar yapılabilir?

Gebelikte en uygun ve en risksiz, yapılması en kolay egzersiz yürüyüştür. Yürüyüşü yavaş veya hafif hızlı tempoda yapabilirsiniz. Kendinizi aşırı yormayacak, aşırı terletmeyecek kadar yaklaşık yarım saat yürüyüş yeterli olacaktır. Gebeliğin her ayında yapılabilir.

Yüzme de gebelikte en çok tavsiye edilen sporlardan birisidir. Risksizdir ve çok faydalıdır. Gebeliğin her ayında kolayca yapılabilir.

Gebelikte kaçınılması gereken sporlar nelerdir?

Bisiklete binmek düşme tehlikesi nedeniyle önerilmez. Ağırlık kaldırılan sporlar önerilmez. Basketbol, voleybol, tenis gibi top ile yapılan sporlar karın bölgesine top çarpabileceği için önerilmez. (Plates de top ile yapılıyor ancak böyle bir risk yok.) Ata binme düşme riskinden dolayı önerilmez. Dövüş sporları, dağcılık, dalış sporları önerilmez.

Gebelikte egzersiz için sakınca oluşturan durumlar:

Aşağıdaki risk faktörleri varsa egzersiz yapmanız sakıncalıdır.

Yüksek tansiyon, erken membran rüptürü (Suların gelmesi), erken doğum tehdidi olması, servikal yetmezlik veya rahim ağzına serklaj dikişi atılması, gebelik sırasında kanama olması, bebekte gelişme geriliği olması

Anne adayı günlük işlerinde nelere dikkat etmelidir?

Ev işleri yaparken, toz alırken belinden bükülerek öne doğru eğilmemelidir. Dizlerini bükerek eğilmeli ya da diz çökmelidir. Sırt üstü yatarken kalkıp oturmak için önce yan dönüp sonra kollardan kuvvet alarak kalkmalıdır. Ev işlerini yaparken ağırlık kaldırma ve koltuk gibi ağır eşyaları itme gibi işlerden kaçınmalıdır.