Kadınlarda Kasık Ağrısı Neden Olur?

Kasık ağrısı, karnın alt kısmı ile uyluk arasında görülen ağrıdır. Bu bölgede yaşanan ağrılar üreme sistemi, idrar yolu ya da sindirim sisteminden kaynaklanıyor olabileceği gibi burada yer alan kaslar ve bağ dokulardan da kaynaklanıyor olabilir.

Ağrıya neden olan faktörlere bağlı olarak kasık ağrısı keskin ya da az şiddette veya sürekli ya da gelip giden yapıda olabilir. Kasık ağrısı vücudun bel ve üst bacak gibi bölgelerine yayılabileceği gibi tuvalete gitme ya da cinsel ilişkiye girme gibi belli durumlarda ortaya çıkabilir.

Kasık Ağrısı Nedenleri

Kasık ağrısı genelde kasık bölgesindeki kasların çok fazla kullanılması nedeniyle meydana gelmektedir. Bu bölgede görülen sakatlanmalarda oluşan inflamasyon, ağrının hareket ettikçe artmasına neden olabilmektedir.

Sakatlanma nedeniyle görülen kasık ağrısı genelde hareketli kişilerde ya da sporcularda ortaya çıkmakla birlikte kasık ağrısına neden olan başka faktörler de bulunmaktadır.

Kadınlarda tek tarafta ya da her iki tarafta kasık ağrısına neden olabilen sorunlardan bazıları şunlardır:

Lenf bezlerinde büyüme

Kasık bölgesinde bulunan lenf bezleri; enfeksiyon, inflamasyon ve tümör gibi nedenlerden dolayı büyüyebilir. Bağışıklık sistemini destekleyen beyaz kan hücrelerini barındıran lenf bezlerinin enfeksiyon gibi nedenlerle şişmesi sonucu kasık bölgesinin sağ ya da sol tarafında ağrı görülebilir.

Kasık fıtığı

Kasık fıtığı ya da inguinal herni, kasık bölgesinde görülen fıtıktır. Kasığın tek tarafında ağrıya neden olabilen fıtık, erkeklerde daha yaygın olmakla birlikte kadınlarda da görülebilmektedir. Kasık ağrınız varsa dışarıdan anlaşılmayan ya da gizli fıtığınız olabileceği için durumun değerlendirilmesi adına laparoskopi yapılması gerekir.

İdrar yolu enfeksiyonu

İdrar yolu enfeksiyonu, enfeksiyona neden olan bakteri, virüs ya da mikroskobik başka bir maddenin idrar yoluna girmesiyle birlikte meydana gelir. İdrar yolu böbrekler, üreter, mesane ve üretradan meydana gelmekle birlikte enfeksiyon genelde alt bölgede bulunan üretra ve mesanede görülmektedir. Kasık ağrınızın nedeni, idrar yolu enfeksiyonundan kaynaklanıyor olabilir.

Üst idrar yolu enfeksiyonunda üreter ve böbreklerde iltihaplanma olmaktadır. Üst idrar yolu enfeksiyonu yaygın olarak görülmemekle birlikte çok daha şiddetli ağrılara neden olabilmektedir.

Kadınların üretrası erkeklere göre daha kısa olduğu için enfeksiyona neden olan maddeler idrar yoluna daha kolay ve hızlı şekilde ilerleyebilmektedir. Bu da mesanede ve hatta bazen böbreklerde enfeksiyona yol açabilmektedir.

Yumurtalık kisti

Yumurtalık kistleri, yumurtalıkların birinde ya da her ikisinde oluşabilen içi su dolu keselerdir. Yumurtalık kistleri yaygın olarak görülebilmekle birlikte genelde herhangi bir belirtiye neden olmamaktadır.

Yumurtalık kistlerinin belirtiye neden olması durumunda kasığın tek bir tarafından alt karna doğru yayılan bir ağrı ortaya çıkabilmektedir. Yumurtalık kistinde görülebilen diğer belirtiler arasında şunlar bulunmaktadır:

• Kasık bölgesinde baskı hissi
  • Dışarıdan görülebilen şişkinlik
  • Karında şişkinlik hissetme
  • Kistin çatlamasıyla ani ve yoğun ağrı (acil müdahale gerektirir)

Böbrek taşı

Böbrek taşları, böbreklerde mineral ve tuz birikmesi sonucu meydana gelen sert yapılardır. Böbrek taşı genelde hareket edilmediği sürece ağrıya neden olmamaktadır.

Böbrek taşı nedeniyle ortaya çıkan ağrı kasık bölgesine doğru yayılabilmekte ve aşağıdaki belirtilere neden olabilmektedir:

• Sırtta ve vücudun yan tarafında şiddetli ağrı
  • Mide bulantısı ve kusma
  • Sürekli idrar yapma ihtiyacı
  • İdrar yaparken ağrı
  • Kahverengi, kırmızı ya da pembe idrar
  • Küçük miktarlarda sık idrar yapma

Hamilelikte Kasık Ağrısı Neden Olur?

Hamilelikte kasık ağrısı yaygın olarak görülen bir durumdur. Kasık ağrısı genelde hamilelik ilerledikçe daha yoğun hale gelir. Hamilelikte kasık ağrısı çoğunlukla round ligament ağrısından ve vajinal sorunlardan kaynaklanır.

Hamilelikte kasık ağrısının nedenleri arasında şunlar yer almaktadır:

Round ligament ağrısı

Round ligamentler, pelviste bulunan ve rahmi destekleyen bağ dokulardır. Hamilelikle birlikte rahmin büyümesi nedeniyle ligamentler esner ve bu esnemeyle aşağıdaki belirtiler ortaya çıkabilir:

• Kasıktan kalçalar ve üst bacaklara yayılan ağrı
  • Kasıkta ya da karnın bir tarafında sürekli ağrı
  • Karnın bir tarafında ya da iki tarafında spazm benzeri kas ağrıları
  • Birkaç saniye süren yoğun ve keskin ağrılar

Round ligament ağrısı genelde ani hareketlerle daha kötü hale gelir. Bu ağrının belli bir tedavisi olmamakla birlikte ağrıyı rahatlatmak için ani hareketlerden kaçınmak ve ağrıyan bölgeye sıcak kompres uygulamak gibi şeyler yapılabilir.

Vajinal enfeksiyonlar

Hamilelikte pek çok faktör, vajinada mantar üremesine neden olabilir. Vajinal mantar enfeksiyonu durumunda vajina ve vulvada kaşıntı ve yanma ile akıntı gibi belirtilerin yanı sıra kasık bölgesinde ağrı görülebilir. Vajinal enfeksiyonların tedavisi için ilaç kullanmak gerekebileceği için doktorunuza bir an önce danışmalısınız.

Simfizis pubis ağrısı (SPD)

Pubik simfizis, sağ ve sol pubik kemik arasında bulunan eklemdir. Hamilelik sırasında bu eklemi destekleyen kaslar ve bağ dokular gevşeyebilir ve esneyebilir. Bu da pubik simfizisin yerinden oynamasına ve SPD’ye neden olabilir.

Genelde hamileliğin ikinci ve üçüncü trimesterlerinde kötüleşen SPD, vajina ya da kasık bölgesinde elektrik şokuna benzer hislere ve bu bölgede ağrıya neden olabilmektedir. SPD’nin belli bir tedavisi olmamakla birlikte ağrıyı rahatlatmak için ağrıyan bölgeye sıcak ya da soğuk kompres uygulamak gibi tedavilerle ağrının hafiflemesi sağlanabilir.

Kadınlarda Kasık Ağrısı Nasıl Geçer?

Kasık ağrısının nedeni kas ya da bağ dokulardaki sakatlanmalar ise ağrıyı evde kendi kedinize tedavi edebilirsiniz. Bununla birlikte ağrı uzun süredir devam ediyorsa ağrıya neden olan sağlık sorununun teşhis edilmesi için doktora gitmeniz gerekir.

Hafif ve kısa süreli kasık ağrısında uygulayabileceğiniz tedaviler şu şekildedir:

• Ağrının nedeni hareket ise dinlenin, ağrıyan bölgeye 20 dakika kadar buz uygulayın, ardından bölgeye giden kan akışını kısıtlamak için kompres yapın ve kasık bölgeniz yukarıda olacak şekilde vücudunuzu yükseltin.
  • Ağrı ve inflamasyonu azaltmak için asetaminofen ya da non steroid antiinflamatuar ilaç kullanın.
  • Ağrınızın nedeni fıtık gibi nedenlerden kaynaklanıyorsa evde kendi kendinize tedavi edemeyeceğiniz için doktora giderek tedavi yöntemleri hakkında bilgi sahibi olun.

Ne Zaman Doktora Gitmek Gerekir?

Kasık ağrınız geçmiyorsa ağrının nedenini öğrenmek adına doktora gitmelisiniz. Aşağıdaki belirtileri yaşamanız halinde bir an önce doktorunuzu ziyaret edin:

• Uyguladığınız tedaviler belirtileri azaltmıyorsa
  • Ağrı zamanla daha da kötü hale geliyorsa
  • Ağrı hiçbir neden olmadan ortaya çıkıyorsa
  • Hareket ettiğinizde alt vücudunuz ağrıyorsa
  • Adet döngünüzde farklılıklar olduysa
  • Normal olmayan vajinal akıntınız varsa

Aşağıdaki durumlarda ise bir an önce acil tıbbi yardım almanız gerekir:

• İdrarda kan
  • Göğüs, karın ve bel bölgesine yayılan ağrı
  • Mide bulantısı ya da kusma

Kasık ağrısının çeşitli nedenleri olabilir. Bu nedenlerden bazıları hakkında endişelenmeniz gerekmemekle birlikte ani ve yoğun ağrılar yaşamanız halinde tedavi görmeniz gerekebilir. Özellikle günlük hayatınızı etkileyen ve sürekli devam eden kasık ağrınız varsa doktorunuzu bir an önce ziyaret etmelisiniz.

Frothingham, Scott. “12 Reasons You Might Be Experiencing Pain in the Right Side of Your Groin.” Healthline, 18 Apr. 2019, www.healthline.com/health/pain-in-groin-area-female-right-side.

Jewell, Tim. “The Most Common Reasons Women Have Left-Sided Groin Pain.” Healthline, 21 Aug. 2019, www.healthline.com/health/pain-in-groin-area-female-left-side.

“Pelvic Pain.” Mayo Clinic, 3 July 2021, www.mayoclinic.org/symptoms/pelvic-pain/basics/definition/sym-20050898?reDate=11042022.

Villines, Zawn. “What to Know about Groin Pain in Pregnancy.” Medical News Today, 21 July 2020, www.medicalnewstoday.com/articles/groin-pain-pregnancy.