Otuzuncu Hafta Gebelik

Bebeğinizin dünyaya gelmesine sadece 10 hafta kaldı. Hamileliğinizin otuzuncu haftası beraberinde bazı zorluklar ve soruları da getiriyor. Bunlarla yüzleşmeye hazır olursanız hem kendiniz hem de bebeğiniz için her şeyin daha kolay olmasını sağlayabilirsiniz. Doğum zamanınız giderek yaklaşırken, yeni duygulara da kapılabilirsiniz. Dolayısıyla gebeliğin bu dönemine kısaca bir göz atalım.

Otuzuncu Hafta Gebelikte Bebeğiniz

Bebeğiniz artık içeride zaman zaman kendine dar gelen bir alan içerisinde bulunuyor. Hızla büyüyor ve daha fazla yer kaplıyor.

Şu anda bir lahana boyutlarında ve ağırlığı da 1.36 kg civarında. Karnınız sanki içeride bir karpuz varmış gibi hissettirse de, bebeğinizin boyu sadece 38 cm.

Bebek büyürken içerideki amniyotik sıvı miktarı da azalacaktır. Bu ise normal gelişimin iyi bir işareti.

Doğum zamanına hazırlanırken bebeğiniz de bu sürece hazırlanıyor. Otuzuncu haftada normal doğum pozisyonunda olacaktır ve ilerleyen haftalarda pelvise doğru alçalışı da devam edecektir.

Otuzuncu Hafta Gebelikte Fetal Gelişim

Bebeğinizin gözleri artık çevresindeki şeyleri ayırt edebilecek duruma geldi denilebilir.

Bebeğiniz artık aydınlık ve karanlık arasındaki farkı görebiliyor. Bebekler doğdukları zaman sadece yüzlerinin hemen önündeki nesnelere odaklanabilir durumda olurlar. Fakat yine de bebeğinizin gözleri uzunca bir süre kapalı olmaya devam edecek.

Temel organları gelişti. Her hafta gelişmiş olan sistemleri korumak için 230 gram kadar ağırlık kazanacak. Bebeğin duyması da iyileşti ve bazı yüksek seslere karşı tepki verdiğini de göreceksiniz.

Otuzuncu Hafta Gebelikte Bedeniniz

Karnınız oldukça çıktı ve bebeğinizi görmek için son dönemlere doğru ilerliyorsunuz. Bugünlerde biraz fazla yorgun hissedebilirsiniz. Bu nedenle rahat bir uyuma pozisyonu bulmaya çalışın. Normalden daha erken uyumanız ve sabahları da biraz daha geç kalkmanız uygun olacaktır.

Bu dönemde yeterince uyumak çok önemlidir. Ayrıca gün içerisinde de biraz kestirin. Bu uygulama enerjinizin artmasına yardımcı olacaktır.

Bu aşamada bebeğiniz rahminizin daha büyük bir kısmını kaplayacaktır. Rahminiz ise buna karşılık kaburga kafesinin altına doğru genişleyerek kendisine yer açmaya çalışacaktır. Bu nedenle yer yer zorlanabilirsiniz ve karnınız büyüdükçe ağırlık merkeziniz de değişir. Bu yüzden dengenizi kaybetmek daha kolay olacaktır.

Otuzuncu Hafta Gebelik Belirtileri

Hamileliğinizin otuzuncu haftasına geldiğinizde aşağıdaki belirtilerden bazılarını yaşayacaksınız:

• Uyku problemleri: Normalden daha yorgun olduğunuzu fark etmeniz ve geceleri uyumakta zorlanmanız mümkün. Rahat bir pozisyon için denemeler yapın. Uykusuzluk probleminiz varsa doktorunuza da danışın.
  • Bel ağrısı: Bel ağrısı gebeliğin gerçekten yaygın bir belirtisidir. Genelde üçüncü trimesterde daha kötü hale gelir. Hamileliğinizin bitimine 10 hafta kadar kaldı ve fazladan kilo aldınız.
  • Sancılar: Bedeniniz ciddi bir yük altında. Bebeğiniz hayli yer kaplıyor. Tüm kaslarınız, kemikleriniz, hormonlarınız ve kan damarlarınız iki kişi için çalışıyor. Bunlar da sancılara sebep olabilirler. Biraz sıvı almaya ve dinlenmeye çalışın. Eğer durmazlarsa doktorunuza ulaşın.
  • Ruh hali dalgalanmaları: Bu dönemde ruh halinizde dalgalanmalar olması da çok normaldir. Zihninizden çok şey geçiyor ve bunun yanında bedeniniz üzerinde de fazladan bir yük var. Eğer ruh hali dalgalanmaları uykuya dalmanıza engel oluyorsa ve günlük aktivitelerinizi de etkiliyorsa, doktorunuzla görüşün. Hamile kadınların gebelikte veya gebelik sonrasında depresyon yaşamaları çok yaygındır. Doktorunuza duygularınızdan bahsedin ve o da size bunların yönetimi konusunda destek olacaktır.
  • Ayak yapısı ve boyutlarında değişim: Bazı kadınlarda hamilelikte ayak numarası bir numara kadar bile artabilir. Bu nedenle gebelik bitene kadar rahat bir ayakkabı bulmanzı gerekebilir. Fakat topluklu kesinlikle yasak.

Otuzuncu Hafta Gebelikte Ultrason

Otuzuncu haftada ultrason ille ki gerekli değildir ancak bazı uzmanlar bebeğin gelişim ve büyümesini görmek için isteyebilirler. Bebeğinizin yüz çizgileri artık çok daha gelişmiş durumda. Ultrasonda gözlerini açtığını bile görebilirsiniz.

Ultrasona ek olarak fetal non stres testi de uygulanabilir. Bu testte karnınıza bir kemer bağlanacaktır ve bu sırada bebeğin kalp ritmi ile sancıların frekansı ölçülecektir. Bu test sayesinde bebeğin oksijen eksikliği varsa veya başka problemleri varsa tespit edilebilir.

Otuzuncu Hafta Gebelikte Yaşam Tarzı

• Nişastalı gıdalar tüketin, patates ve mısır gibi gıdalar buna uygundur. Sebzeler ve yağsız etler de beslenmenize eklenmeliler. Bu tip gıdalar hamilelikte ishal olmanıza engel olurlar. Fakat yüksek şekerli gıdalardan kaçının. Eğer bir kaç gün süren bir ishaliniz olursa doktorunuza haber verin.
  • Aktif kalın. Haftada bir kaç defa 30 dakika yürüyün. Dans ve yüzme gibi sporlar da uygundurlar. Hamilelikte fiziksel olarak aktif olan kadınların doğum süreci daha hızlı olur.
  • Yeterince vitamin ve mineral alın. Doğru doz konusunda doktorunuz sizi bilgilendirecektir.

Herhangi bir komplikasyon yaşamadığınız sürece otuzuncu haftada cinsel hayata devam edebilirsiniz ama hijyene dikkat etmek gerekir. Ayrıca rahat bir pozisyon bulmak da zor olabilir.