Vajina Yanması Nasıl Geçer?

Vajinal kaşıntı ve rahatsızlıklar yaygınlardır ve genelde endişe sebebi değillerdir. Ancak devamlı kaşıntı, yanma ve tahriş durumu bir enfeksiyon veya altta yatan başka bir rahatsızlığın işareti olabilir.

Bu vajinal yanmaya vajinal bölgenin aşağıdakiler gibi tüm unsurları dahildir:

• dudaklar
  • klitoris
  • vajinal açıklık

Bu belirtiler aniden başlayabilirler veya yoğunlukları zamanla artabilir. Yanma ve tahriş devamlı olabilir, idrar yapma ve cinsel ilişki gibi durumlarda kötüleşmeleri de mümkündür.

Vajinayı Dolaylı Olarak Etkileyen Şeylerden Tahriş

Günlük kullanılan ürünlerde bulunan kimyasallar vajinanın hassas yapısını tahriş edebilirler ve bu da yanmaya sebep olabilir.

Bu ürünler şöyle:

• çamaşır deterjanı
  • sabunlar
  • kokulu tuvalet kağıtları
  • banyo ürünleri
  • pedler

Tahriş kıyafetlerden de kaynaklanabilir:

• sıkı pantolonlar
  • taytlar
  • sıkı iç çamaşırları

Bu belirtiler yeni ürünü kullanmanızla birlikte ortaya çıkabilirler. Eğer tahriş kıyafetlerden kaynaklıysa, yanma ve diğer belirtiler ne kadar giyilirse o kadar çok ortaya çıkabilirler.

Tedavi Nasıl Olur?

Genital uzuvlarınız üzerinde kokulu ve parfümlü ürünler kullanmayın. Eğer belirtiler yeni bir ürün kullandıktan sonra ortaya çıkıyorlarsa, bu belirtilerin geçip geçmeyeceklerini görmek için kullanmayı bırakın.

Ayrıca havuza veya jakuziye girdikten sonra banyo yapın veya duş alın. Böylece vajina çevresindeki dokuyu tahriş edebilecek bakteri ve kimyasallardan kurtulabilirsiniz.

Vajinayı Doğrudan Etkileyen Şeylerden Kaynaklanan Tahriş

Tamponlar, kondomlar, temizleme suları, kremler, spreyler ve vajinaya yakın bölgelere uygulanabilecek tüm ürünler vajina yanmasına sebep olabilirler. Bu ürünler genital uzuvları rahatsız edebilir ve belirti yaratabilirler.

Tedavi Nasıl Olur?

Bunu tedavi etmenin en kolay yolu tahrişe sebep olabilen ürünü kullanmayı bırakmaktır. Eğer bu yeni bir ürünse, tanımlaması kolay olabilir. Eğer kullanmayı bırakınca belirtiler geçiyorsa, artık sebebini biliyor olursunuz.

Eğer doğum kontrol yönteminiz veya bir kondom tahrişin sebebiyse, alternatifler konusunda doktorunuzla konuşun. Bazı kondomlar sadece hassas cildi olanlar için üretilirler. Bu nedenle partnerinizin onu kullanması daha uygun olur. Ayrıca suda çözünür bir kayganlaştırıcı da gerekli olabilir.

Bakteriyal Vajinozis

Bakteriyal vajinozis 15-44 yaş aralığındaki kadınlarda en yaygın vajinal enfeksiyondur. Belli bakterilerin vajinada çok fazla gelişmeleri sonucunda ortaya çıkabilir.

Yanmaya ek olarak şunlar yaşanabilir:

• beyaz ve gri akıntılar
  • özellikle cinsel ilişkiden sonra balık benzeri koku
  • vajinanın dış kısmında kaşıntı

Tedavi Nasıl Olur?

Bazı vakalarda rahatsızlık tedavi olmaksızın geçer. Ancak çoğu kadının genelde antibiyotik için doktoruna ulaşması gerekir. İlacın tüm dozlarını almanız gerekir. Böylece enfeksiyonun geri dönmesi önlenir.

Mantar Enfeksiyonu

Kadınların neredeyse %75’i yaşamları boyunca en az bir mantar enfeksiyonu geçirirler. Vajinadaki mantarların aşırı çoğalmaları sonucunda ortaya çıkar.

Yanmaya ek olarak şunlar yaşanabilir:

• vajinada kaşıntı ve şişkinlik
  • vulvada kaşıntı, kızarma ve şişkinlik
  • idrar yaparken veya cinsel ilişkide ağrı
  • lor peynirini andıran beyaz akıntılar
  • vajinanın dış kısmında kızarma

Tedavi Nasıl Olur?

Arada bir ortaya çıkan mantar enfeksiyonları genellikle reçetesiz mantar ilaçları ile çözülürler. Ancak mantar enfeksiyonu olduğunuzdan şüphe ediyorsanız ve bu ilk seferinizse, doktorunuzla görüşün. Mantar enfeksiyonunu taklit edebilen pek çok başka rahatsızlık da var. Doktor teşhisi onaylamanın tek yoludur.

İdrar Yolu Enfeksiyonu

İdrar yolu enfeksiyonu, bakterilerin idrar yolları veya mesaneye girmeleri sonucunda olur. İdrar yaparken iç yanma ve ağrı hissine sebep olurlar.

Ayrıca şunları da yaşayabilirsiniz:

• yoğun bir idrar gelmesi hissi ancak az idrar gelmesi
  • sık idrara çıkma ihtiyacı
  • idrar yaparken ağrı
  • güçlü kokulu idrar
  • bulanık idrar
  • idrarda kan olması
  • ateş ve üşüme
  • mide, bel ve kasık ağrıları

Tedavi Nasıl Olur?

İdrar yolları enfeksiyonundan şüphe ediyorsanız doktorunuza görünün. Enfeksiyonu hemen temizleyecek bir antibiyotik tedavisi başlatabilir. Belirtiler geçtiğinde bile ilacın tümünü almayı unutmayın. Antibiyotikler tamamlanmazlarsa enfeksiyon geri dönebilir. Bu süreçte fazladan su için.

Antibiyotikler tek tedavi seçeneğidirler ve doktor yanında başka ilaçlar da yazabilir.

Trikomonas Enfeksiyonu

Trikomonas en yaygın zührevi hastalıklardan bir tanesidir. Kadınlarda erkeklerden daha yaygındır. Enfeksiyona sahip pek çok kadında belirti görülmez.

Ancak belirti görüldüğünde şunlar olabilir:

• genital bölgede yanma ve kaşıntı
  • şeffaf, beyaz, sarı veya yeşil akıntılar
  • çok kötü koku
  • cinsel ilişkide ve idrar yaparken rahatsızlık
  • alt karın ağrısı

Tedavi Nasıl Olur?

Trikomonas reçeteli antibiyotikler ile tedavi edilir. Çoğu vakada tek doz yeterli olur. Ancak tekrar ilişkiye girmeden önce hem sizin hem de partnerinizin tedavi olması gerekir.

Tedavi edilmezse başka zührevi hastalıkların riskini arttırabilir ve uzun vadeli komplikasyonlara yol açabilir.

Bel Soğukluğu

Bel soğukluğu zührevi bir hastalıktır, yani cinsel yolla bulaşır ve özellikle 15-24 yaş aralığında yaygındır.

Pek çok zührevi hastalık gibi nadiren belirti üretir. Çoğu zaman test olmak varlığını tespit etmenin tek yoludur.

Eğer belirti görürseniz şunlar olabilirler:

• vajinada hafif yanma ve tahriş
  • idrar yaparken ağrılı yanma ve rahatsızlık
  • sıradışı akıntılar
  • adetler arasında kanama ve lekelenme

Tedavisi Nasıl Olur?

Bel soğukluğu tek dozluk bir antibiyotik ile kolayca tedavi edilir.

Eğer tedavi edilmezse pelvik inflamatuvar hastalığı ve kısırlık gibi ciddi komplikasyonlara sebep olabilir.

Klamidya

Klamidya bir başka yaygın zührevi hastalıktır. Genelde pek belirti vermez.

Belirtiler ortaya çıktıklarında bu genellikle idrar yaparken yanma ve anormal akıntılar olur.

Tedavi Nasıl Olur?

Klamidya reçeteli antibiyotikler ile tedavi edilir. Ancak tedavi edilmediğinde üreme sistemine kalıcı hasar verebilir ve bu da gebe kalmayı zorlaştırabilir.

Klamidya enfeksiyonunun tekrar etmesi yaygındır. Her tekrar eden enfeksiyon doğurganlık problemleri riskini arttırır.

Genital Uçuk

Genital uçuk bir diğer zührevi hastalıktır. 14-49 yaş arası her 6 kişiden 1 tanesinde görülmektedir.

Belirtiler ortaya çıktıklarında genelde hafiftirler ve fark edilmeden geçebilirler. Uçuk görüntüsü genellikle sivilceye veya kıl dönmesine benzer.

Bu uçuklar vajina, rektum ve ağızda ortaya çıkabilirler.

Tedavi Nasıl Olur?

Genital uçuğun bir tedavisi yoktur. Bedeninizde kalan bir virüstür. Reçeteli ilaçlar ortaya çıkmasına engel olabilir veya hızlı iyileşmesini sağlayabilirler.

İlaçlar belirtilerinizi azaltabilseler de, onun partnerinize bulaşmasına engel olmazlar. Bu nedenle bulaşma riskini azaltmak için bir sağlık uzmanı ile görüşün.

HPV Kaynaklı Genital Uçuklar

Bunlar HPV’den kaynaklanan uçuklardır ve oldukça yaygınlardır.

Bu uçuklar şuralarda ortaya çıkabilirler:

• vulva, vajina, rahim ağzı veya anüs
  • beyaz veya deri renginde kitleler
  • toplu veya tek tek yaralar

Tedavi Nasıl Olur?

HPV için bir tedavi yok. Ancak uçuklar tedavi olmaksızın geçebilirler.

Ancak bazı insanlar onların alınmalarını isteyebiliyorlar. Ancak alınmaları partnerinize bulaşma riskinde artışa sebep olur.

Cinsel olarak aktif döneminize geldiğinizde bir HPV aşısı olunması önerilir. HPV anüs, rahim ağzı ve başka kanser türleriyle de bağlantılıdır.

Lichen Sclerosus

Lichem sklerosus nadir bir cilt rahatsızlığıdır. Vajina derisinde ince ve beyaz lekelerin ortaya çıkmasına sebep olur. Bunlar özellikle vulva civarında yaygın olurlar. Kalıcı yara izlerine sebep olabilirler.

Menopoz sonrası dönemdeki kadınlarda lichen sklerosus geliştirme ihtimali daha fazladır ancak tüm kadınlarda tüm yaşlarda ortaya çıkabilir.

Tedavi Nasıl Olur?

Lichen sklerosustan şüphe ediyorsanız doktorunuza görünün. Güçlü bir steroid kremle belirtiler azaltılabilirler. Doktor aynı zamanda kalıcı komplikasyonları da kontrol edecektir.

Menopoz

Menopoza yaklaşırken östrojendeki azalma pek çok belirtiye sebep olur.

Vajinal yanma bunlardan bir tanesidir. Cinsel ilişki yanmayı daha kötü hale getirebilir. Genelde kayganlaştırıcı gerekir.

Şunları da yaşayabilirsiniz:

• yorgunluk
  • sıcak basması
  • sinirlilik
  • uykusuzluk
  • gece terlemeleri
  • cinsel istekte azalma

Tedavi Nasıl Olur?

Eğer menopoz belirtileri geçirdiğinizi düşünüyorsanız doktorunuza görünün. Östrojen takviyeleri ve başka hormon tedavileri önerebilir. Bunlar genelde krem, tablet veya vajinal fitiller olarak mevcutlardır.

Hormon takviyesi herkese uygun değildir ve bu nedenle doktorunuzla konuşmanız önemlidir.

Ne Zaman Doktora Görünmeli?

Bazı vajinal yanma vakaları kendi kendilerine daha iyi hale gelirler. Ancak yanma devam ederse ve başka belirtiler de görürseniz, doktorunuzla görüşün.

Çoğu vakada doktor bir ilaçla problemi çözebilir. Başka durumlarda ise uzun vadeli bir tedavi planı gerekebilir.