Yirmi Beşinci Hafta Gebelik

Hamileliğinizin yirmi beşinci haftasına geldiğinizde, artık ikinci trimesterin sonlarına doğru yaklaşıyor olursunuz. Zaman neredeyse uçmuş gitmiş gibi hissedebilirsiniz. Yirmi beşinci haftada yaklaşık olarak 5 ay 2 haftadır hamilesinizdir. Bebeğiniz düzenli olarak gelişiyor ve henüz hazır olmasa da doğumuna da çok uzak bir zaman kalmadı.

Yirmi beşinci hafta gebelik hem siz hem de bebeğiniz için pek çok değişimle birlikte gelir. Bu dönemde huzursuz bacak sendromu, mide yanması, karpal tünel sendromu ve bazı başka rahatsız edici belirtiler ile karşılaşmanız mümkündür ancak bunlar bu dönemde normaldirler.

Yirmi beşinci haftadaki bebeğiniz devamlı gelişmekte, hareket etmekte ve sizinle tanışmaya hazır hale gelmektedir.

Yirmi Beşinci Hafta Gebelikte Bebeğiniz

Hamileliğinizin yirmi beşinci haftasında bebeğiniz artık yağlanmaya başlayacaktır ve bu nedenle derisi daha düz duracak ve daha tombul olacaktır. Eğer hali hazırda saçları varsa, rengi ve dokusu belli olmaya başlayabilir. Bebeğinizin refleksleri de bu dönemde gelişiyor.

Yirmi beş haftalık bebeğiniz karnınızın içerisinde zıplama ve oynamanın keyfini çıkaracaktır ve hem sizin hem de dış kaynakların sesini duyacaktır. Parmak izleri oluştu ve avuç içindeki kıvrımlar da kendilerini göstermeye başladılar.

Bebeğiniz derisindeki kılcal damarlar da oluşmaya başladıkları için daha pembe görünecektir. Bunlar deri altındaki kan akışını iyileştirirler. Göz kapakları hala kapalı olsa da görmesini sağlayan hücreler oluştular ve aydınlık ile karanlığı ayırt edebiliyorlar.

Yirmi Beşinci Haftada Bebeğiniz Ne Kadar Büyük?

Yirmi beş haftalık hamile olduğunuzda bebeğiniz aşağı yukarı 785 gram ağırlıkta olacaktır ve boyu da 33.6 cm kadar olacaktır. Artık tam bir mısır koçanı kadar büyük olduğunu söylemek mümkün. Bedenindeki diğer değişimler ile birlikte bu kilo artışı onun rahim dışındaki hayata hazırlandığını gösteriyor.

Yirmi Beşinci Haftada Bebeğin Pozisyonu

Bu noktada bebeğiniz henüz doğuma hazırlığı gösteren baş aşağı pozisyon konusunda karar vermemiştir. Başı hala göğüse doğrudur ve ayakları aşağı bakıyordur. Fakat yakın zamanda pozisyon değiştirecek ve bu gelecek hafta bile olabilir.

Yirmi Beşinci Haftada Fetal Gelişim

Gebeliğin yirmi beşinci haftasında bebeğinizin burnu ve burun delikleri işlev göstermeye başlayacaklardır. Bu haftada amniyon sıvısını burnundan çekip vermeye başlayacaktır. Cildindeki kılcal damarlara ek olarak ciğerlerinin içerisinde de kılcal damar oluşumu devam ediyor. Bu noktadan sonra artık rahim içinde nefes alma verme denemeleri yapacaktır.

Akciğerleri doğumdan sonra nefes almasına yardımcı olacak maddeleri üretmeye başladılar. Fakat henüz tam olarak olgunlaşmadılar ve bu nedenle bebeğin kanına oksijen sağlayamazlar.

Yirmi beş haftalık bebeğinizde denge duyusu da gelişiyor. Rahimde düz mü ters mi durduğunu ayırt edebilecektir. Ayrıca daha yetenekli hale geliyor ve tutma hareketleri yapabiliyor. Kendi göbek kordonunu tutması bile mümkün.

Yirmi Beşinci Hafta Gebelikte Bedeniniz

Yirmi beşinci hafta gebelikte değişen tek şey bebeğiniz değildir. Bu hafta siz de kilonuzda artış göreceksiniz ve yeni belirtiler de ortaya çıkabilirler. Bazı gebelik belirtileri rahatsız edici olabilirler ancak bunlar bedeninizin bebeğinizin gelişimine yardımcı olmak için yaptığı şeylerdir.

Yirmi Beşinci Haftada Gebe Karnı

Hamileliğin bu haftasında rahminiz bir futbol topu boyutlarına gelmiştir. Hamilelik boyunca 7-8 veya ikiz sahibiyseniz 11-18 kg alabilirsiniz. Pek çok kadın bu aşamada daha fazla su ağırlığına sahip olur. Eşit miktarda kilo aldığınız sürece bu dalgalanmalar normaldir.

Bebeğin hareketlerinin daha güçlü hale geldiğini ve belli bir düzen olduğunu da fark edeceksiniz. Bu nedenle tekmelere ve zıplamalara hazır olun. Bebeğiniz müziklere, seslere ve konuşmalara da tepki vermeye başlayacaktır.

Yirmi Beşinci Haftada Gebelik Belirtileri

Pek çok kadın ikinci trimesterin sonlarına doğru daha yorgun hissetmeye başlar. Karın daha büyük hale gelir ve bu nedenle ağırlaşmış hissetmek normaldir. Yirmi beşinci haftadaki bazı belirtiler şöyle:

• Huzursuz bacak sendromu: Huzursuz bacak sendromu bacaklarınızı devamlı olarak hareket ettirme isteği olarak kendisini gösterir.

Bu belirti dinlenirken veya uyurken ortaya çıkabilir ve bazı kadınlar onu kollarında, kalçalarında ve ellerinde hissedebilirler.

Sebebi bilinmeyen bir rahatsızlık olsa da hamilelikteki temel sebebinin hormonal değişimler olduğu düşünülüyor. Buna ek olarak demir ve folat eksikliğinin de etkisi olabilir. Neyse ki doğumdan 4 hafta sonra geçer.

Huzursuz bacak sendromunun gebelikteki tedavi seçenekleri arasında hafif egzersiz, yatmadan önce ılık banko, demir, folat, B12, magnezyum takviyeleri ve kafeinden kaçınmak bulunuyor. Ama bir ilaç almadan önce doktorunuza danışmanız uygun olacaktır.

• Saçlarda kalınlaşma: Hamilelikteki hormonal değişimler normal saç dökülmesine engel olurlar. Bunun keyfini çıkartın çünkü gebelikte kaybetmediğiniz saçlar doğumdan sonra dökülecekler.
  • Karpal tünel sendromu: Hormonal dalgalanmalar, sıvı birikimi, sinir hassasiyetleri, glukoz düzeylerindeki dalgalanmalar gibi konular karpal tünel sendromuna yol açabilirler ve ellerde de geçici bir uyuşma ve karıncalanma meydana gelebilir. Belirtiler genelde hafiflerdir ve bir endişe sebebi olmazlar. Çoğu zaman tedavi de gerekmez.
  • Hemoroid: Karındaki büyüme pelvik damarlar üzerinde baskı yapar ve bu da hemoroide sebep olabilir. Rahatsız edicidir ancak gebelikte yaygındır ve doğumdan sonra geçme eğilimindedir.
  • Mide yanması ve hazımsızlık: Bebeğiniz sindirim sistemine baskı yapacaktır ve bu da yemek borusuna asit kaçmasına sebep olacaktır.
  • Şişkinlik: Hamilelikte hormonal değişimler sindiriminizi yavaşlatırlar. Bu durum gaz birikimine sebep olur ve karında şişkinlik ile kabızlık ortaya çıkabilir.

Yirmi Beşinci Hafta Gebelikte Ultrason

Muhtemelen yirmi beşinci haftada bir ultrason randevunuz olmayacaktır ama doktor takip için önerebilir. 24-28 hafta arasında glukoz testi uygulanabilir ve böylece gebelik diyabeti tehlikesine bakılabilir.

Eğer testi olursanız ve anormal sonuçlar gelirse doktorunuz tekrarını da isteyecektir.

Yirmi Beşinci Hafta Gebelikte Yaşam Tarzı

• Sağlıklı beslenmeye devam: Bol lifli, meyveli, sebzeli, kuruyemişli, düşük cıvalı balıklı ve yağsız proteinli beslenmenize devam edin. İki kişilik yemenize gerek yok ama öğün atlamayın.
  • Hafif egzersiz: Temas sporlarından, aşırı ağırlık kaldırmaktan ve sırtüstü yatmaktan uzak durun. Bunlara dikkat edince düzenli egzersizi sürdürebilirsiniz. Bedeninizi ve doktorunuzu dinleyin. Çok yorgun olunca, nefes darlığı çekince veya başınız dönünce devam etmeyin.
  • Bol su için: Yeterince su içmeniz kabızlığa, şişkinliğe ve hemoroide iyi gelecektir.
  • Nemlendirici kullanın: Karnınızda ve memelerinizde bu dönemde esneme çizgileri oluşabilir. Ayrıca derinizde tahriş noktaları olabilir. Nemlendirici ile bunları aşabilirsiniz.

Yirmi beşinci haftadan doğuma kadar cinsel ilişki güvenlidir. Hatta pek çok kadın gebelikte cinsel istekte artış yaşar. Bu dönemde bazı pozisyonlar rahatsız hissettirebilirler ve bu nedenle partnerinizle uygun pozisyonlar aramanız gerekebilir. Ayrıca gebelikte mastürbasyon da güvenlidir ve mastürbasyonun kadın sağlığı üzerinde faydalı etkileri vardır.